Til innhold

Astrid Knutsen Hårstad

Astrid Hårstad Knutsen

Astrid Hårstad (født 1. desember 1984) er tidligere politisk rådgiver i Klima- og miljødepartementet for Ola Elvestuen og fra 2019 leder i Norges Venstrekvinnelag.

Astrid er oppvokst på Biri i Gjøvik kommune. Hun ferdigstillet våren 2018 sin mastergrad i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen, med spesialisering i skatt og selskapsrett og masteroppgave om “Norsk narkotikalovgivning og grunnleggende prinsipper for kriminalisering”. Astrid har også en fagutdannelse som prosjektleder for teater og scene ved Nordisk institutt for scene og studio (NISS), og har jobbet i fem år ved Bærum Barneteater. I dag sitter hun som vara til styret i Carte Blanche.

Astrid ble i 2018 valgt som nestleder i Norges Venstrekvinnelag. Hun har i perioden 2014 – 2018 vært nestleder i Bergen Venstre. Hårstad har vært ansatt i Venstres stortingsgruppe under lokalvalget i 2017, og vært sommervikar som rådgiver for Venstres Stortingsgruppe i perioden 2014-2017. I 2013 var hun ansatt som valgkamprådgiver i Hordaland for stortingsvalget i 2013.

I 2012 frem til 2014 var hun sentralstyremedlem i Norges Liberale Studenterforbund (NLSF). Hårstad har sittet som sentralstyremedlem i Norges Unge Venstre fra 2006 – 2007, hvor hun også var medlem i valgkomiteen i 2011 og 2012. I perioden 2004-2009 satt hun som fylkesleder for Oppland Unge Venstre.