Trine Skei Grande

• Stortingsrepresentant (Oslo)
  • Utenriks- og forsvarskomiteen

Biografi

Venstres partileder er bosatt i Oslo, men opprinnelig fra Overhalla i Nord-Trøndelag. Trine er stortingsrepresentant for Oslo, og sitter nå i sin fjerde periode på Stortinget.

Folk først

– For et liberalt parti er mennesker viktigere enn systemer. Lover, regler og tjenestetilbud må være tilpasset folks faktiske behov. Alle må få mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Det er derfor Venstre setter folk først, sier Trine Skei Grande.

Sats på kunnskap

Det viktigste for en god skole er gode lærere. Da får vi en skole som satser på kunnskap og gir like muligheter til alle barn. I dag er det 9000 ufaglærte lærere i norsk grunnskole. Det tar over 30 år før alle lærere får videreutdanning. Det er ikke godt nok. Venstre vil satse på lærere og kunnskap.

Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, bedre og enda mer motiverte lærere. Venstre vil sikre alle lærere mulig­heten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning. Forskning og høyere utdanning gir oss kunnskap som sikrer miljø, arbeidsplasser og velferd. Derfor er satsing på kunnskap prioritet nummer én for Venstre.

Ta grønne valg

Venstre vil ta Norge i en ny, miljøvennlig retning. Vi vil satse på kollektivtransport og ny teknologi. Lofoten, Vesterålen og Senja må vernes. Verdens forbruk av fossil energi er i ferd med å endre klimaet på jorda. Norge har et særlig ansvar for å kutte utslipp og for å utvikle nye, miljø­vennlige energiløsninger. Vi må bevare naturen, miljøet og ressursene våre for å sikre en ren framtid.

Vi må ha mer kunnskap i skolen, en mer offensiv klimapolitikk, et mer nyskapende næringsliv, og en målrettet satsing for å redusere antall barn som lever i fattigdom i Norge. Et sterkt Venstre er helt avgjørende for at Norge blir mer grønt og liberalt.

Trine Skei Grande

Erfaring

Trine er utdannet cand.mag. med fagkombinasjonen sosialøkonomi, historie og statsvitenskap. Hun har jobbet både som freelans-jounalist, adjunkt/lærer og forelest i sosialfag ved Høyskolen i Levanger. I tillegg til å ha en solid bakgrunn i Venstre, har Trine også erfaring fra andre frivillige organisasjoner i Norge bl.a. Norsk Studentunion, Noregs Bygdeungdomslag og Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner, Trine har alltid engasjert seg sterkt for kultur og skolepolitikk