Bekymret over taushetspress

Venstres skolepolitiske talsperson Odd Einar Dørum er bekymret over resultatene i Utdanningsforbundets skolelederundersøkelse. Undersøkelsen viser bl.a. at åtte av ti tror rektorer ikke tør å stå fram offentlig og fortelle om kritikkverdige forhold ved egen skole. Hver tredje rektor svarer at hun selv har opplevd at lojalitetskrav har gjort at hun har vegret seg fra å delta i den offentlige debatten, og mer enn hver tiende skoleleder har opplevd reaksjoner fra ledelsen på grunn av uttalelser de har gitt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Odd Einar Dørum utfordrer statsråden på taushetspress.

Foto: Rune Kongsro

– Det skal være en selvfølge at kommunalt ansatte skal ha ytringsfrihet om forhold som berører arbeidsplassen. Arbeidsplassen er innbyggernes eiendom, og det er klart at de som kjenner til hvordan forholdene er må være en del av den offentlige debatten. Noe annet vil være uverdig, mener Dørum. — Innbyggerne har krav på å vite hvordan offentlige virksomheter forvaltes og driftes.

Åpenhetsplakat
– Det er bekymringsverdig at en så stor andel skoleledere ikke føler at de kan være del av en slik offentlig debatt. I Oslo innførte vi på initiativ fra Venstre en åpenhetsplakat for kommunens ansatte, og en veiledning om hvordan offentlighetsloven og prinsippet om meroffentlighet skal praktiseres. Det er et eksempel til etterfølgelse, sier Dørum.

– Jeg kommer til å ta denne saken opp med statsråden gjennom å stille ham spørsmål om hvordan denne praksisen kan møtes, sett i lys av den nye offentlighetsloven som kommer i kraft ved nyttår, avslutter Dørum.

Les Dørums spørsmål til kunnskapsministeren her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**