Asyl

Norge har flere ganger blitt kritisert av FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) for at vi ikke følger deres anbefalinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013

Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstre mener Norge må ha en klarere linje for hvordan vi forholder oss til disse anbefalingene. I de sakene hvor FNs høykommissær for flyktninger har kritisert Norge, mener Venstre at saken skal tas opp til ny behandling, der en særlig vurderer ankepunktene fra FN. I tillegg mener Venstre at vi bør ha en jevnlig gjennomgang av de politiske styringssignalene i lys av anbefalingene fra UNHCR.

Det er nødvendig å beskytte asylinstituttet til fordel for dem som er reelle flyktninger. Arbeidssøkere skal avvises i asylkøen, og heller få en mulighet til å arbeidsinnvandre. Asylsøkere som misbruker asylinstituttet ved å drive kriminell aktivitet må få en rask reaksjon fra politi og rettsvesen og raskt utvises der det er mulig.

De siste årene har menneskehandel økt. Venstre mener det er viktig at de ofrene som ikke har søkt asyl får en såkalt refleksjonsperiode med midlertidig opphold. I tillegg bør ofre for menneskehandel følges aktivt opp ved retur til hjemlandet. Mange sendes i dag hjem til svært uoversiktlige forhold med stigmatisering og sosial utstøtelse.

Derfor vil Venstre:
– Redusere saksbehandlingstiden.
– Øke antallet kvoteflyktninger fra FN.
– Innføre en regel om at kritikk fra FNs høykommissær for flyktninger fører til ny saksbehandling i asylsaker.
– Senke terskelen for å få asyl på grunn av kjønnsrelatert forfølgelse.
– At alle enslige mindreårige asylsøkere blir satt under barnevernet, også de mellom 15 og 18 år.
– Innføre en ordning som i spesielle tilfeller gir ambassader og konsulat mulighet til å gi mennesker på flukt asyl.
– Foreta en helhetlig evaluering av Utlendingsnemnda og vurdere innføring av en egen asyldomstol.
– At ofre for menneskehandel skal få utsatt utreise og hjelp til reetablering i hjemlandet.
– At asylsøkere må gis mulighet til å arbeide mens søknaden behandles.
– At asylsøkere kan "skifte kø" fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunn av arbeid.
– Gi ureturnerbare og langsiktige asylsøkere rett til norskopplæring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**