Vil ha statusløft for lærerne

– Læreren er den viktigste innsatsfaktoren i skolen, og det er fortsatt et behov for å løfte lærernes status. Imidlertid vil verken utvidet timetall i skolen, en banan eller en uklar leksehjelpsordning bidra til å gjenreise respekten for læreren, mener Venstres leder Trine Skei Grande. Hun utfordrer nå de rødgrønne til å være med på et skikkelig krafttak for å øke lærernes status.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Nylig kom resultatene fra en spørreundersøkelse blant 7500 lærere om læreryrkets status. Av de ti yrkene det ble spurt om skårer læreryrket tredje nederst. Samtidig opplever mer enn 4 av 10 lærere statusen til læreryrket som synkende. Ifølge undersøkelsen er det klart flere lærere som opplever statusen til læreryrket som synkende framfor økende.

Krever konkrete tiltak
– Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier mye fint om hvor viktig læreren er, men tar ikke de riktige grepene for at læreryrkets status skal løftes. Jeg vil utfordre henne til å skrinlegge planene om økt timetall, leksehjelp og frukt og grønt-utdeling, og heller komme med konkrete tiltak for å løfte lærernes status, sier Skei Grande.

 - Jeg utfordrer kunnskapsministeren til å være med på et krafttak for å øke lærernes status, sier Trine Skei Grande.

– Jeg utfordrer kunnskapsministeren til å være med på et krafttak for å øke lærernes status, sier Trine Skei Grande.
Foto: Caroline Roka

– De viktigste grepene handler om å utvide grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad, og å sikre at flere lærere får videreutdanning. Slik det er nå er det alt for få som får videreutdanning. Venstre har derfor fremmet forslag om å øke bevilgningene til videreutdanning, og om nødvendig kutte bevilgningene til timetallsutvidelser og frukt og grønt i ungdomsskolen, påpeker Skei Grande. Forslaget skal behandles i Stortinget i høst.

Venstres tiltaksplan for økt lærerstatus
1. Utvide grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad slik at det blir mer fokus på faglig fordypning, praksis og spesialisering.
2. Innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre gode og mange nok lærere på alle trinn i grunn- og videregående skole.
3. Innføre en ordning med systematisk videreutdanning for lærere ansatt i grunn- og videregående skole; et kompetanseår for lærere. Skal gradvis utvides til å gjelde alle lærere i alle fag.
4. Øke opptakskravene til lærerutdanningen og ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og matematikk.
5. Innføre fagkrav i alle enkeltfag for å undervise. Fra og med ungdomstrinnet skal alle lærere ha en faglig bakgrunn (60 studiepoeng) i fagene de underviser i.
6. Opprette flere studieplasser ved praktisk-pedagogiske utdanning (PPU), slik at flere studenter med høy fagkompetanse får muligheten til å bli lærere.
7. Gi økonomiske incentiver til studenter med avlagt mastergrad som velger å bruke sin utdannelse som lærer.
8. Innføre målrettede seniortiltak, for eksempel bonuser eller redusert arbeidstid, for å beholde verdifull kompetanse i skolen.
9. Innføre systematisk evaluering av lærere slik at lærere kan få tilbakemelding på sitt arbeid fra skoleledelsen, kolleger og elever.
10. Gi lærerne mer fleksibilitet til å prioritere sin arbeidsdag utover undervisningstimene, og minske skolebyråkratiet. Det må prøves ut ulike modeller for oppgavefordeling i skolen der lærerne underviser og andre yrkesgrupper ivaretar øvrige funksjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**