– Alkoholgrensen må settes høyere

– Det gir ingen mening å sette en grense på 4,7 volumprosent når man nå åpner for at lokale alkoholprodusenter skal kunne selge produktene sine fra gård eller bryggeri. De fleste produsentene lager først og fremst sterkere drikkevarer, og da hjelper man knapt noen, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande vil lempe på regelverket for alkoholsalg.

– Dette er veldig pinlig for regjeringen, sier Skei Grande til VG. – Dette hjelper for enkelte ølsorter fra noen få produsenter, men overhodet ikke for sider eller andre produkter som har relevans for reiseliv og turisme.

Like før jul skulle landbruksministeren innkassere en seier ved å lempe på regelverket for utsalg av alkoholprodukter fra produsent, skriver VG. Men helseministeren la en demper på stemningen ved å kreve en grense på 4,7 volumprosent, tilsvarende det som i dag kan kjøpes i vanlige dagligvarebutikker i de fleste kommuner.

Tidligere har Hardanger Siderprodusentlag uttalt at det er svært vanskelig å produsere sider som er under 6 volumprosent.

Venstre har tidligere levert forslag i Stortinget om å tillate salg av lokalprodusert alkohol direkte fra produsent, og om lemping av regelverket for omtale av alkohol på produsentenes nettsider.

Se også innslag på TV2 om saken fra juni 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**