– Hev bestandsmålene for ulv og bjørn

Som eneste parti går Venstre inn for å heve bestandsmålene for ulv og bjørn. – Venstre forventer at regjeringen etter møtet mellom partiene og miljøvernministeren legger fram et forslag for Stortinget som kan danne grunnlag for et nytt, bredt forlik for rovdyrpolitikken, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre vil ha flere årlige yngliger av ulv og bjørn.

Foto: stock.xchng

Torsdag møttes miljøvernminister Erik Solheim, Stortingets miljø- og energikomité og Venstres leder Trine Skei Grande for blant annet å diskutere nye bestandsmål av bjørn og ulv. Venstres førsteprioritet i eventuelle nye forhandlinger er at bestandsmålene må økes til 10 årlige ynglinger for ulv (3 i dag) og 20 — 25 for bjørn (15 i dag). – Alle de fire rovpattedyrene er definert som truet på Norsk Rødliste. Norge har ikke levedyktige bestander av bjørn og ulv, og følgelig må målene økes dersom vi skal følge Naturmangfoldloven, sier Skei Grande.

- Mange driver sauehold midt i ulveområder uten problemer, sier Trine Skei Grande.

– Mange driver sauehold midt i ulveområder uten problemer, sier Trine Skei Grande.

Forhåndsutbetaling av erstatning
Venstre vil også at erstatningsordningene for tap av husdyr og tamrein må endres til forhåndsutbetaling i områder der rovdyrutfordringen er størst. — Dette vil gi større insentiver til skadeforebygging og bedre driftstilpasninger. Det er bedre å premiere dyreeierne som greier å holde beitedyra sine i live, enn å betale for døde dyr. Denne ordningen har man i Sverige, og den fungerer utmerket, påpeker Skei Grande og viser til at mange bønder driver med sauehold midt i rovdyrområdet, med minimale tap.

Nei til nødvergerett for hund
– Venstre går imot nødvergerett for hund, sier Skei Grande. — Sverige kan ha nødvergerett ved angrep på hund fordi de har store og robuste rovdyrbestander som tåler større fleksibilitet i forvaltningen. Med de sårbare bestandene i Norge er nødvergerett på hund ikke akseptabelt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**