Venstre glad for rovdyrforlik

Stortinget ble i dag enige om et bredt forlik om ny rovviltpolitikk i Norge. Dette er et forlik som både sikrer overlevelsen til de store rovdyra i Norge, samtidig som det vil redusere konfliktnivået. – At alle partiene er med gjør at dette forliket er viktig og riktig, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skei Grande erkjenner at forliket ligger et stykke fra Venstres primærstandpunkter, men mener et bredt forlik er til stor fordel for bestandssituasjonen til de store rovdyra i Norge.

– Venstre har strukket seg til det lengste for å få på plass en langsiktig forvaltning av rovdyra i Norge. Nå har alle partier en interesse av å få redusert konfliktnivået og få på plass en god og forutsigbar forvaltning, sier Skei Grande.

Venstre mener rovviltforliket sikrer artenes overlevelse i Norge.

– Venstre er svært fornøyd med at vi klarte å få gjennomslag for å ikke redusere antallet ynglende ulv i Norge, og at antallet ynglende bjørn fortsatt skal øke. For Venstre var det viktigste i forhandlingene å sikre fortsatt bærekraftige rovdyrstammer i Norge, og det har vi fått til. Alt annet er underordnet dette målet, sier Skei Grande.

Sau og ulv

Foto: Vidar Heitkøtter/Erik Lindholm Hansen

Trine Skei Grande er fornøyd med å være en del av forliket.

– Dette forliket har blitt langt bedre med Venstre. Vi har sikret artene i Norge, samtidig som vi har fokusert på de tiltakene vi vet virker. I debatten har det virket som om det har vært antall ynglende par som har vært det store problemet for beitenæringen, men all forskning viser at det er streifende hanndyr, ofte fra Sverige, som står for det meste av skaden. Å beskytte de ynglende parene, samtidig som vi åpner for mer effektivt uttak av skadedyr, vil kunne redusere konfliktene betydelig, mener Skei Grande.

Kontakt Trine Skei Grande, leder i Venstre, for ytterligere kommentar på tlf: 906 00 731

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**