Synnøve Kvamme er Årets nordmann

Synnøve Kvamme er som én av tre kåret til “Årets nordmann 2011” av ukemagasinet Ny Tid. Hun er ifølge magasinet blitt selve symbolet på mastemotstanden i Hardanger, og står fremst blant de som ennå er aktive.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

20-åringen ble i september valgt inn på Venstres liste i kommunestyret i Granvin kommune i Hardanger, og er vararepresentant for Venstre på fylkestinget i Hordaland.

Kamp for naturvern og demokrati
– Jeg kjemper bare for det jeg tror på. Jeg gir ikke opp en håpløs kamp. Det som begynte som en kamp for naturvernet, ble en kamp for demokratiet, sier hun til Bergens Tidende.

Synnøve Kvamme er Årets nordmann 2011.

«Årets aksjon plasserer henne inn i den sivile ulydighetstradisjonen fra Mahatma Gandhi og hans kamp mot sine myndigheter. Dette handler om hva slags lokaldemokrati og demokratisk prosess Norge skal ha i årene som kommer. Både engasjementet, prinsippet og metoden kan være en inspirasjon for nordmenn flest i årene som kommer», heter det i juryens begrunnelse.

Del av global klimakamp
Juryen skriver også at «dette ikke bare handler om stygge stolper eller ei, men om hva slags energiforsyning olje-Norge skal ha i framtida, og om hva slags metoder staten da skal ta i bruk.

Kvamme har som leder av Hardangeraksjonen vært med på å få fram at denne saken også kan handle om strømleveranser til oljeplattformer til Nordsjøen. Og om Norges energiforsyning til resten av Europa. Slik har hun fått fram at den lokale miljøkampen også er en viktig del av den globale klimakampen. (…) Hun har vært med på å skape den største oppmerksomheten rundt et naturinngrep i Norge siden Alta-vassdraget ble lagt i rør for 30 år siden»

Prisen deles ut på Litteraturhuset i Oslo i dag, og Kvamme deler den med Prableen Kaur og Marcel Gleffe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**