Venstre vil gi eiendomsrett til personlig informasjon

I dag ble Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldingen for 2010 behandlet i Stortinget. — Den negative utviklingen med henhold til personvern må stoppes og borgerne må få personvernet tilbake. Personvernet har aldri vært så truet som det er nå, sa Trine Skei Grande fra Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres forslag
Venstre stiller i dag forslag om å gi norske borgere eiendomsrett til egne data.

– EU-kommisjonen har nylig foreslått dette som en viktig oppdatering av personvernspolitikken på kontinentet, men vi har ikke tid til å vente i årevis på et direktiv, sa Skei Grande.

Venstres forslag vil gi norske borgere en viktig rettighet på et tidlig stadium. Dette gir Norge en mulighet til å være i forkant ved å innføre et godt EU-direktiv – før det engang er vedtatt av Parlamentet.

Trine Skei Grande på KinoKino

Foto: Tormod Rossavik

– Vi må være i forkant av teknologien, og ikke henge etter. Reguleringer gjøres gjerne ikke før problemstillingen er irrelevant og teknologien har løpt fra oss. Eiendomsrett til de data vi legger fra oss er et prinsipp som kan leve lenge. Derfor har vi foreslått dette i dag — vi har ikke fem år med teknologisk utvikling på oss, sa Skei Grande.

Forslag fra Venstre:
"Stortinget ber regjeringen komme med forslag til lovendringer som sikrer at enkeltpersoner får eiendomsrett til egne data og personopplysninger på internett, herunder flytte- og sletterett.

Privatlivets fred
Venstre mener vi begynner å miste kontroll på våre data. Det at vi blir registrert annethvert minutt, og med alt vi legger igjen fra mobilapper, Facebook, telefoner og andre dingser fører til at volumet blir større og større.

– Hver eneste laptop, ipad, smarttelefon, hver gang du ringer eller bruker Google Maps, hver gang du spiller Angry Birds in Space, så legger du igjen data. I større grad selges disse dataene på det åpne markedet, og gjør at man kan redusere hvem du er til et reklameobjekt, et kartmønster eller en risikoprofil, sa Skei Grande.

Nettovervåkning

Foto: Microsoft

– Men kunnskap, samtykke, og muligheten til å trekke tilbake sine data — sine egne opplysninger — sin eiendom — er grunnleggende i en slik utvikling. I kjernen av dette ligger sletteretten — “retten til å bli glemt”, sa Skei Grande.

Datatilsynet
Det skal være et prinsipp at hver enkelt borger har kontroll over den informasjonen man sprer, villig eller uvillig, enten det er til det offentlige eller til næringslivet.

– Banker og kredittbyråer sikler på data fra sosiale medier, kortbetaling, mobilapplikasjoner og dingser. Om du kan få boliglån basert på betalingsmønster, om vennene dine forvalter lommeboka fornuftig, om du kjøper sunn mat og om du er produktiv eller sitter for mye på Facebook på jobb, sa Skei Grande.

– Datatilsynet har spilt en viktig jobb for å møte nye utfordringer for personvernet og omstille seg slik at de hele tiden kan møte problemstillingene på fornuftige måter, sa Skei Grande.

Ikke bare negativt
Venstre mener at på åpne offentlige data kan bety milliarder i verdiskaping som bedre folkehelse og bedre utvikling gjennom bedre transportmønster.

– God forskning og nye forretningsmodeller kan gi en morsommere hverdag, men selvbestemmelse og eierskap til sine egne data — i større og større grad en utvidelse av sin person — skal være et grunnprinsipp, påpekte Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**