– Liberalere må stå fast på de viktigste verdiene

– Hvordan skal liberalere møte terroristens handlinger? Ved å stå fast på de viktigste verdiene våre, sa Trine Skei Grande på en konferanse om ekstremisme i Moskva i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Trine Skei Grande på Yablokos ekstremismekonferanse i Moskva 21.04.12

– Ekstremismen kan ta mange former. Den kan være høyrevridd eller venstrevridd, religiøs eller ikke-religiøs. Den kan rett og slett være voldelig. Men det ekstremistene har felles er en forestilling om at enkeltindividet er verdiløst. Derfor må vi bygge samfunnet vårt på det mostatte. Vi må bygge samfunnet rundt den liberale ideen at det er individet som er viktigst.

ELDR-logoen.

Det sa Venstre-leder Trine Skei Grande på en ELDR-konferanse om ekstremisme i Moskva i dag. Konferansens tema er «Youth under Threat of Extremism and Xenophobia. A Liberal Response.» ELDR er den europeiske sammenslutningen av liberale partier, Venstres russiske søsterparti Yabloko er arrangør, og Skei Grande var invitert for å snakke om Norge etter 22. juli.

– Denne uken begynte rettsaken i Oslo, og så langt er det en oppvisning i hvordan et moderne og liberalt rettssystem bør fungere, sa Skei Grande. – Spørsmålene grundige, og selv om det er smertefullt å gjenoppleve hendelsene fra sist sommer er det også en nødvendig del av prosessen vår.

Da bomben smalt og angrepene på Utøya ble gjennomført sist sommer fryktet Skei Grande at Norge aldri ville bli det samme. Den frykten har hun ikke lenger, fortalte hun.

– Fortsatt er det sår som kanskje aldri leges. Men vi er mer oppmerksomme på samfunnsånden vår, på verdien av å stå sammen, og på de liberale ideene som styrer mesteparten av den vestlige verden, sa hun. – Her ligger også en lærdom for oss liberalere: Om vi står fast på prinsippene våre, så vinner vi til slutt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**