Støtter Nasjonalt Innovasjonsråd

De ledende nasjonale innovasjonsaktørene har gått sammen om en innovasjonsdugnad for å gjøre entreprenørskap lettere i Norge. I går ble Nasjonalt innovasjonsråd stiftet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De sentrale entreprenør- og investormiljøene Gründernes hus, Movation, First Tuesday, Inspirator, Innodesign, Norsk Gründerforum, Norwegian Business Angel Network (Norban), Seed forum og Venture Lab går sammen om å opprette Nasjonalt Innovasjonsrår. På dagens presselansering gikk de sammen om å kreve 5 konkrete tiltak for å fremme målrettet samhandling om innovasjon og entreprenørskap. Samtidig ble den digitale møteplasser for gründere og investorer www.3in.no åpnet.

Venstres nestleder Terje Breivik var til stede under presselanseringen av Nasjonalt Innovasjonsråd.

Terje Breivik

Foto: Kåre Pettersen

– Initiativ som dette gjør det ekstra givende og inspirerende å være politiker, sier Breivik. Når organisasjoner og bedrifter, midt i sin travle hverdag, tar samfunnsansvar på denne måten, er det all grunn å applaudere og å følge opp politisk, sier Breivik.

Nasjonalt innovasjonsråd lanserte igår følgende 5 konkrete tiltak:
•Vi må styrke satsingen på forskning og innovasjon. Vi må langt mer aktivt forvalte vår nasjonale kunnskapskapital.
•Vi må sikre vår tilknytning til den globale økonomien og samspillet mellom aktører i norsk samfunns- og næringsliv ved å tilrettelegge for gunstige ordninger for investeringer i tidligfase-virksomheter.
•Vi må sørge for at begrepet entreprenør blir en hedersbetegnelse. Gründerne er vår tids egentlige helter.
•Vi må legge til rette for at det betydelig antall nordmenn med positiv formue opplever det som økonomisk interessant å investere i tidlig fase virksomheter.
•Vi må tilrettelegge en nasjonal innovasjons-infrastruktur som er fremst i verden, her spiller innovasjonsbørsen en nøkkelrolle

– Alle tiltakene er isolert sett viktige, og samlet vil de utvilsomt gi Norge et helt nødvendig regimeskifte i hvordan vi legger til rette for gründere og innovasjon. Norge har på få år gått fra topp tre til å bli en middelhavsfarer på internasjonale innovasjonstatistiker. Venstre vil derfor gjøre vårt for at tiltakene blir kvitterte ut snarest, sier Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**