– Dommen viser at lovverket må endres

– Høyesterettsdommen i dag viser oss at lovverket må endres dersom vi skal ta sterkere hensyn til barnas beste, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande LM2012

Foto: Helene Z Skulstad

Høyesterett slo i dag fast at UNE ikke har brutt stortingsflertallets intensjon i sakene til 10 år gamle Verona og 9 år gamle Mahdi, begge bosatt på Rjukan.

– Regjeringen kan ikke lenger påstå at regelverket praktiseres for strengt når Høyesterett slår fast at UNE bare følger opp intensjonene i stortingsmeldingen om “Barn på flukt” som kom i vår, sier Trine Skei Grande. – Vi trenger ikke forskriftsendringer eller signaler fra regjeringen, vi trenger et lovverk som tar barns beste på alvor.

Venstre har tidligere lagt fram åtte konkrete tiltak for asylbarna i Stortinget, blant annet å endre utlendingsloven slik at “jo viktigere avgjørelsen er for barnet, desto mer skal det til for å la innvandringsregulerende hensyn få forrang.” Venstre foreslo også en lovtekst om at “et avslag på bakgrunn av innvandringsregulerende hensyn må være forsvarlig i et barnerettslig perspektiv.” Alle åtte tiltakene ble nedstemt av stortingsflertallet. Så sent som i høst behandlet Stortinget et forslag fra Venstre om å ratifisere Barnekonvensjonens nye klageordning, noe som ville sikret rettssikkerheten til alle barn som bor i Norge.

– Stortingsmeldingen om “Barn på flukt” var en ren drøftingsoppgave, sier Skei Grande. – Det er provoserende at regjeringen beskriver problemet, men nekter å hjelpe asylbarna. Høyesterett har i dag avsagt sin dom over regjeringens politikk. Nå trenger vi en ny, blågrønn regjering som tar barns beste på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**