Halfdan Hegtun er død

Tidligere stortingsrepresentant Halfdan Hegtun døde i går etter kort tids sykeleie. Hegtun ble 94 år gammel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Halfdan Hegtun var stortingsrepresentant for Venstre.

– I går fikk vi alle beskjeden om at vår alles kjære og flotte Halfdan Hegtun er gått bort. Han var en fantastisk politikker og nytenkende journalist, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

Halfdan Hegtun var norsk journalist og politiker. Han representerte Akershus Venstre, senere Det Liberale Folkeparti, på Stortinget fra 1965 til 1973. Det var en stor bragd og overraskelse at Venstre klarte å få et stortingsmandat fra Akershus. Hegtun var medlem av sosialkomiteen begge periodene han var representert på Stortinget, og var blant annet opptatt av sosial boligbygging.

Hegtun ledet forhandlingene for gjenforeningen av DLF og Venstre i 1988, og ble med over i det samlede partiet Venstre igjen. Hegtun er æresmedlem i Unge Venstre og har mottatt kongens fortjenestemedalje i gull. Hegtun var medlem av Bærum kommunestyre 1991-95 og 2003-2007, samt fylkestinget i Akershus 1983-91.

– Et stort livsverk står igjen etter Halfdan. Han var en av mine læremestere og et menneske som jeg hadde stor respekt for. Hans måte å drive valgkamp på var nyetenkende med et stort fokus på ombudsrollen og ansvaret folkevalgte har ovenfor de som har valgt dem. Han var også et flott bevis på at samfunnsengasjement ikke kjenner noen alder, understreker Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**