Mer ambisiøs klimapolitikk med blågrønn regjering

Det trengs et sterkt Venstre på Stortinget og i regjering dersom landet skal få en ny blågrønn regjering som vil føre en mer ambisiøs klimapolitikk enn de rødgrønne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

På Verdens Miljøverndag og samme dag som Aftenposten melder om rekordhøye CO2-målinger, fatter FrP vedtak om ikke å støtte den internasjonale klimaavtalen Kyoto 2. Partiet er dermed ikke bare på en annen planet i klimapolitikken. De er i et annet univers og stiller seg selv på sidelinjen i klimapolitikken, mener Venstre.

Trine Skei Grande årsmøte Agder Venstre 2013

Foto: Eva Kvelland

– Det er trist og kunnskapsløst når Frp markerer Verdens Miljøverndag ved å si nei til Kyoto 2- avtalen. Partiet er åpenbart ikke bare på en annen planet, men i et annet univers i klimapolitikken. Dette viser at det trengs et sterkt Venstre på Stortinget og i regjering dersom landet skal få en ny borgerlig blågrønn regjering som vil føre en mer ambisiøs klimapolitikk enn de rødgrønne, sier Venstreleder Trine Skei Grande til NRK.

Folk, forskere og næringsliv
Forskere, norsk næringsliv, folk flest og de tre andre borgerlige partiene støtter Kyoto 2 og anerkjenner at klimaendringene er menneskeskapte.

– Det er kun FrP som stikker hodet i sanden og ikke vil innse at klimaendringene er menneskeskapt og fører til mer nedbør, varmere og villere vær. En ny blågrønn borgerlig regjering må føre en mer ambisiøs klimapolitikk enn de rødgrønne. Her stiller FrP seg på sidelinjen fordi det ikke er flertall på Stortinget for FrP sin klimapolitikk, sier Trine Skei Grande til Dagbladet.no

– Klimautfordringene må løses, og Norge må ta et større ansvar. Det er både økonomisk og teknisk mulig å redusere klimautslippene raskt, men det krever politisk handlekraft og nytenkning. Den nytenkningen finnes i alle de andre borgerlige partiene, men ikke i FrP, sier Skei Grande.

Venstre vil
•at Norge skal gå fra å være en storeksportør av fossil energi til å bli en fornybarnasjon
•ha en storsatsing på jernbane og kollektivtrafikk
•gjøre det enklere for folk å ta klimavennlige valg i hverdagen.
•gå fra rød til grønn skatt, og ta i bruk skattesystemet slik at det lønner seg å arbeide og å handle klima- og miljøvennlig.
•ha en samlet plan for havvind, øke satsingen på pilotanlegg innen fornybar energiproduksjon
•innføre skattefradrag for energisparende tiltak i egen bolig.
•investere en større del av Oljefondet (SPU) i klimavennlige prosjekter i utlandet.
•verne sårbare havområder mot petroleumsaktivitet, og går mot oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**