Krever ny nettlinje

Venstre går inn for at det skal legges en ny internettkabel til det europeiske fastlandet, i tillegg til den eksisterende forbindelsen via Sverige. I dag går hovedtyngden av norsk mobil- og nettrafikk til utlandet via Sverige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Iselin Nybø

Foto: Mari Halvorsen

– Etter de siste måneders overvåkningsavsløringer kan vi ikke lenger tro at fremmede makter lar være å hente inn informasjonen utelukkende fordi det er ulovlig, sier Iselin Nybø til Dagens Næringsliv

Vil ha helt ny kabel
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skal i dag møte Sveriges infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd for å drøfte svensk overvåkning. Venstre mener en utrulling av kabler i stor skala, for eksempel til Danmark, kan være et alternativ til dagens forbindelser.- Slik Venstre ser det, er det på høy tid å få på plass alternative kabler som går utenom Sverige. De siste måneders avsløringer viser at det foregår ulovlig overvåkning av europeiske borgere, og dette må tas på alvor. Det handler om ytringsfrihet og retten til personlig kommunikasjon, sier Nybø til Dagens Næringsliv.

Takker Snowden
Generalsekretær Per Morten Hoff i IKT-Norge sier det har vært svært vanskelig å få politisk gehør for utfordringene knyttet til den svenske FRA-loven helt siden den ble vedtatt i 2008. Venstre skal ha vært det eneste unntaket.

– Alle har fått mange varsler, men det har vært vanskelig å nå frem. Norge burde sikre at vi har kapasitet ut av landet som vi rår over 100 prosent selv. Vi bør ha egne linjer som går direkte til kontinentet. Svenskene kan i dag avlytte og snoke i kommunikasjon som berører Sveriges vesentlige interesser, sier han.

– Det er først nå folk flest har skjønt hvor omfattende dette er. Takket være Snowden, skjønner folk at vi må være litt mer herre i eget hus, sier Hoff, med referanse til varsleren bak avsløringene av amerikansk overvåkning.

Ifølge Hoff er Venstre det eneste partiet som har tatt et tydelig standpunkt til FRA-loven.

Oppgitt over Høyre og Ap
Iselin Nybø er oppgitt over nyere personvernutspill i DN fra kolleger i Høyre og Arbeiderpartiet.

– De går høyt på banen med dette nå, men begge partiene stemte for den største overvåkningen noensinne av norske borgere. Man kan ikke snakke om personvern uten å ta med datalagringsdirektivet. Når vi lagrer all denne informasjonen, gjør vi det mye lettere for fremmede makter å hente ut informasjonen vi sitter på om egne borgere, sier Nybø.

– Arbeiderpartiet har sittet åtte år i regjering uten å løfte en finger for personvern, legger hun til.

Hun viser til at Ap tok initiativet til lovendringen som gjør at private selskaper kan overvåke norske nettbrukere uten rettslig kjennelse. Med loven i hånd kan Hollywood-organisasjoner, lokale advokatfirmaer og datadetektiver sette i gang omfattende privat overvåkning, kartlegging og spionasje mot norske fildelere som de mistenker for å drive med noe ulovlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**