Leder for Laksevåg Venstre: -På tide med legalisering

Leder for Laksevåg Venstre, Trond Wathne Tveiten, mener vi må tørre å debattere regulert omsetning av cannabis basert på fakta, og ikke følelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Trond Tveiten

Foto: Tallak Rundholt

På tide med legalisering

Etter den siste tids fokus på det omfattende arbeidet politiet har utført for å hindre elever fra å røyke litt hasj, så har jeg bare blitt mer og mer overbevist om at cannabis bør legaliseres. Dette er ikke en kritikk av politiet, som har gjort jobben sin. Det er heller snakk om hva politiet faktisk bør prioritere. Er det ikke vold og vinningskriminalitet i samfunnet som er mye viktigere å hindre? Bør vi virkelig løpe etter og staffe mennesker utelukkende fordi de tar seg en joint i ny og ne? Det er merkelig at folk som drikker alkohol og av til faktisk blir beruset, moraliserer over at andre mennesker velger å bruke cannabis.

Cannabis er, som alle andre rusmidler, skadelig ved feil bruk, men hvordan har det seg at alkohol er lovlig, men cannabis ikke? Flere og flere amerikanske stater har tatt innover seg dette, og har nå legalisert stoffet i kontrollerte former. Dette tar inntektsgrunnlaget vekk fra kriminelle og gjør at politiet kan prioritere annerledes. Flere tidligere ledende politimenn i USA har gått ut og støttet denne politikken. Ikke fordi de er så glad i cannabis, men fordi de i likhet med tilhengerne av legalisering her til lands, ser at dette forbudet er like mislykket som da man forsøkte å forby alkohol på 20-tallet.

Cannabis bør, som sterke former for alkohol, selges ved egne statlige utsalg, og man bør åpne for coffeshops à la Nederland. Det dreier seg ikke om å romantisere rus, men å innse at 40 års politikk på dette feltet har vært fullstendig mislykket og snarest bør reverseres. I USA og Uruguay har man nå skjønt poenget. Når skal vi tørre å ta denne debatten i Norge? Her i landet har motstanderne kommet med skremselspropaganda og hard retorikk for å passe på at folk som er uenige med dem ikke skal få snakke høyt. Vi bør ha kommet lenger i 2014 enn å la oss skremme fra å ta viktige debatter. La oss se mot resultatene i andre land, og prøve å basere oss på fakta istedenfor bare følelser.

Innlegget stod på trykk i Bergensavisen og Lyderhorn 28.2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**