Gode skolebygg i hele kommunen

For fire år siden gikk Venstre til valg på å bygge nye skoler på Kjeller og Asak. I fjor høst åpnet Kjeller skole og til vinteren åpner nye Asak skole og barnehage. — Venstre har levert, og i neste periode lover vi å bygge ny skole på Strømmen samtidig som vi skal fortsette å ha et høyt fokus på å ruste opp eksisterende skolebygg, sier Venstres ordførerkandidat Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Av Boye Bjerkholt, Skedsmo Venstres ordførerkandidat

Asak

Foto: Link Signatur

For fire år siden gikk Venstre til valg på å bygge en ny Asak skole. De slitte skolelokalene på Leirsund hadde i flere tiår havnet nederst på prioriteringslisten hver gang det var snakk om skolebygg i Skedsmo kommune. Også denne gang var det klart at Asak ikke sto øverst på prioriteringslista. Elevtallet i Skedsmo øker med over 100 nye elever hvert år og derfor var en helt ny skole, på Kjeller, prioritet nummer én. Men for Venstre var det viktig at Asak ikke nok en gang skulle bli prioritert ut.

I valgkampen for fire år siden besøkte jeg Asak skole for første gang. Jeg visste at forholdene ikke var gode, men at de var ille hadde jeg aldri forestilt meg. Gymsalen var ikke større enn et vanlig klasserom, og klasserommene var så små at det var vanskelig å se for seg hvordan det i det hele tatt var mulig å drive undervisning. Elever kunne fortelle at hodepine pga. dårlig luft var en dagligdags hendelse, at elevene vegret seg for å gå på den falleferdige doen, og at innegym med hele klassen samtidig var en umulighet. Der og da bestemte jeg meg for at slik kan vi ikke ha det!

Allerede i første budsjett etter valget ble både Kjeller skole og ny Asak skole lagt inn i handlingsprogrammet. Å bygge skoler tar tid, men når status skal gjøres opp fire år senere, er vi i mål! I fjor var første byggetrinn på Kjeller skole ferdig, og i høst er siste byggetrinn klart. Og til vinteren åpner den flunkende nye Asak skole og barnehage. Endelig er ventetida over for folket på Leirsund!

I de neste fire årene er det ny skole på Strømmen som står for tur. Venstre vil bygge en ny ungdomskole på Bråtejordet og la Sagdalen skole ta over lokalene til Stalsberg ungdomskole. Slik kan vi få en bærekraftig og langsiktig løsning på kapasitetsproblemene som har oppstått på Strømmen, og unngå paviljongløsninger og flytting av skolekretsgrenser.

Men Venstre skal også ha fokus på de eksisterende skolebyggene. Elever og lærere skal trives på skolen og har krav på et godt fysisk arbeidsmiljø. Samtidig som vi bygger ny skole, må også innsatsen for å ruste opp eldre skoler fortsette og det må være høyt fokus på vedlikehold. Det går faktisk an å gjøre begge deler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**