Gjenopptar klimaforhandlinger

De parlamentariske lederne for tre opposisjonspartiene Høyre, KrF og Venstre er enige med regjeringspartiene om å gjenoppta forhandlingene med sikte på et klimaforlik. Dette skjer etter at forhandlingene i går brøt sammen. H, KrF og V leverte for vel fem uker siden en kravliste på 61 punkter med konkrete mål og tiltak for en mer ambisiøs og forpliktende klimapolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre mener klimaforhandlingene må lede til at Norge blir et lavutslippssamfunn.

Foto: Ellen Kvalsund

Opposisjonspartiene Høyre, Krf og Venstre avsluttet i går klimaforhandlingene med regjeringspartiene på fraksjonsnivå.
– Det er beklagelig at det ikke var mulig å komme lengre etter å ha forhandlet i fem uker, sa Kvassheim (V), Kristiansen (H) og Hjemdal (KrF) etter bruddet.

Norge må bli et lavutslippssamfunn
– Hovedmålsetningen var og er å få til en mer ambisiøs klimapolitikk, med større utslippskutt og mål om å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn. Dette har regjeringspartiene så langt ikke imøtekommet. Regjeringspartiene forsøker også å skape et inntrykk av at de har fremmet forslag opposisjonen ikke har støttet. Det er ikke tilfelle. Det er bred enighet blant opposisjonspartiene om forurenser-betaler-prinsippet i klimapolitikken, påpeker Kvassheim.

Mer informasjon
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre leverte for vel fem uker siden en kravliste på 61 punkter til regjeringspartiene med konkrete mål og tiltak for en mer ambisiøs og forpliktende klimapolitikk. Et av hovedkravene er ellers at Norge skal bli klimanøytralt i 2020, ikke i 2050. Et annet krav er at klimagassutslippene i Norge skal kuttes med 24,4 millioner tonn mer CO2 enn det regjeringen foreslår i klimameldingen.
Forhandlingene om et klimaforlik mellom regjeringspartiene og Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil bli gjenopptatt på parlamentarisk ledernivå over helgen.
Innstillingen fra energi- og miljøkomiteen til regjeringens klimamelding vil bli utsatt til etter nyttår. Opprinnelig frist for avgivelse var 18. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**