Kampanje for bedre personvern

Venstre har lenge hatt et engasjement for personvernet i dette landet. Nå ser vi at datalagringsdirektivet fra EU har fått folk til å engasjere seg for et bedre personvern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre er skeptisk til det nye datalagringsdirektivet som er vedtatt i Europaparlamentet. – Direktivet er personfiendtlig, markedsfiendtlig og helt unødvendig, sier hun til Klassekampen i dag. Overvåkingsdirektivet pålegger teleselskap å lagre informasjon om hvem som ringer, hvem det blir ringt til, når det blir ringt og hvor det blir ringt fra, sier Trine Skei Grande (V).

- Direktivet er en for stor inngripen i folks mest private ting, mener Venstres Skei Grande.

– Direktivet er en for stor inngripen i folks mest private ting, mener Venstres Skei Grande.
Foto: Rune Kongsro

Har startet kampanje
Flere liberale talerør har tatt til orde mot direktivet. Liberaleren har startet en kampanje. Les mer om den her. Du kan også skrive under et opprop på Opprop.no.

Venstre tok debatten tidlig
Venstres landsstyre tok debattene allerede i mars 2006, og vedtok en uttalelse mot direktivet. Der påpekte partiet bl.a. følgende: “Hvis regjeringen mener alvor med å ta i bruk spillerommet som ligger i EØS, må den på banen nå og ta i bruk alle tilgjengelige virkemidler for å stoppe den planlagte overvåkingen av lovlydige borgeres bruk av telekommunikasjon.”

Klassekampen: Vil stanse omstridt direktiv
Venstres landsstyre: Norge må si nei til "overvåkningsdirektivet" i EU