Utfordrer regjeringen om Hviterussland

– Regjeringen må ta opp den bekymringsfulle situasjonen i Hviterussland med den russiske statsministeren når de møtes i slutten av mars, sier Venstres medlem i Utenrikskomiteen Anne Margrethe Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

– Russland og Hviterussland har nære bånd, og russiske myndigheter har hittil holdt en beskyttende hånd over Europas siste diktatur i Hviterussland. I Hviterussland har man få muligheter til å uttrykke opposisjon mot regimet uten å bli møtt med vold eller trusler om represalier. At KGB fremdeles heter KGB i Hviterussland og har fortsatt i samme form og funksjon som i tidligere Sovjet-Unionen symboliserer tydelig det jerngrepet Lukashenko har på landet, sier Venstres Larsen.

– Venstre krever derfor at regjeringen gir klart uttrykk overfor den russiske statsministeren at vi er alvorlig bekymret for menneskerettighetssituasjonen og den manglende demokratiske utviklingen i Hviterussland foran valget nå på søndag, sier Venstres Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**