Fordømmer arrestasjonene i Minsk

– Venstre tar sterk avstand fra arrestasjonene av fredelige demonstranter på Oktoberplassen i Minsk, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande. Hun reagerer sterkt på bildene som lekket ut fra Oktoberplassen i natt, der det ble aksjonert mot valgresultatet sist søndag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

I fem dager har noen hundre mennesker holdt ut under de iskalde nettende på Oktoberplassen. De protesterer mot regimets brudd på fundamentale menneskerettigheter ifm valget. Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa, OSSE, beskriver i sin foreløpige rapport at valget på ingen måte fulgte OSSEs standard for frie og demokratiske valg.

– Lukasjenko har brutt alvorlige menneskerettigheter for å tviholde på makten, jeg beklager at Russland fortsatt støtter det undertrykkende regimet i Hviterussland, påpeker Skei Grande.

– Nå må den norske utenriksministeren sørge for finansiell støtte i tillegg til moralsk støtte til den hviterussiske opposisjonen. Når regimet har nektet opposisjonen å demonstrere er det viktig at Norge og Europa fastholder presset mot Lukasjenko, inntil frie og demokratiske valg kan avholdes i Hviterussland, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**