Vil ha nye regler for spilleautomater

Den nasjonale spillepolitikken har kjørt seg fast i et politisk og juridisk uføre. Dagens situasjon går utover de spilleavhengige og organisasjonene som er avhengige av inntektene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

– Derfor må vi løfte blikket å tenke helt nytt, og vi må legge bort politisk prestisje knyttet til gamle standpunkt, sier nestleder i Venstre Trine Skei Grande.

– Vi har ikke råd til å vente på en avklaring om lovligheten rundt et spillemonopol. I stedet for en usikker kamp trenger vi klare og enkle retningslinjer som kan regulere spillemarkedet, sier Skei Grande (V). Hun løfter i dag saken på Venstres landsmøte, og vil ta opp spørsmålet i et brev til kulturministeren.

Nye retningslinjer for spilleautomater
– Vi må åpne markedet for private aktører, samtidig som vi etablerer et klart regelverk for spilleautomatene.

Skei Grande tar til orde for flere konkrete tiltak i et nytt regelverk: Forbud mot bruk av sedler, mindre lyd på automatene, mindre og flere gevinster og bedre kontroll på automatplassering med bl.a. flere kontrollører.
– I tillegg til å åpne for flere aktører på spillmarkedet, trenger vi strenge konsesjonsbetingelser. Her skal det være krav til inntektsfordeling slik at det er frivillige organisasjoner og kulturlivet som mottar gevinsten fra automatene.

Forbud ingen løsning
Trine Skei Grande understreker at hun ikke vil automatene til livs.
– Både kulturlivet og frivillige organisasjoner er avhengige av spilleinntekter til driften sin. Løsningen er å finne balanse i et marked som mange oppfatter som ute av kontroll.

Regjeringens tanker om å forby alle spilleautomater er ifølge Skei Grande heller ingen løsning. Hun mener dette blir en lissepasning til de private aktørene innen spill på internett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**