Viljeløst fra regjeringen

– Regjeringen gikk til valg på at Norge trenger en kursendring, men dette forslaget til revidert budsjett er oppsiktsvekkende langt fra løftene i valgkampen. Dette er ikke en gang rødgrønn politikk – det er grått, sier Venstre-leder Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

Samarbeidsregjeringen etterlot seg en solid norsk økonomi og en stigende sysselsetting.

– Sjelden har grunnlaget for å gjennomføre viktige og riktige endringer i norsk politikk vært bedre. Nå er ressursene på plass til å gjennomføre ny politikk. Den ser vi ingen spor av i forslaget til revidert budsjett, sier Sponheim og fortsetter.

– Hvor er den aktive næringspolitikken? Hvor er satsingen på skole og utdanning kort tid før høstens store skolereform? Hvor er de gjentatte løftene om å satse på fornybar og alternativ energi – det “bedre” alternative til grønne sertifikater? Hvor er det blitt av regjeringens historiske fattigdomssatsing, spør Venstrelederen.

Venstre mener forslaget til revidert budsjett vitner om en ren administrasjonsregjering, som har søkt makt for maktens skyld.
– På mange områder har ikke regjeringen øyekontakt med sine egne valgløfter, sier Lars Sponheim.

Venstre vil ta initiativ til en ytterligere satsing på småbedrifter, fornybar energi, skole og utdanning og en reell omfordeling som gir mer til de som trenger det mest. Det blir fremmet egne forslag om dette i forbindelse med Stortingets behandling av RNB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**