Refset regjeringens næringspolitikk

På Venstres landsstyremøte i dag tok partileder Lars Sponheim et kraftig oppgjør med regjeringens nærings- og eierskapspolitikk. – En feilslått statlig eierskapspolitikk bidrar til å skremme investorer, bedrifter og arbeidsplasser fra å satse i Norge, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

Sponheim reagerer kraftig på LOs makt over regjeringen, som også ble avslørt over 5 sider i dagens utgave av Dagens Næringsliv.

– Regjeringen har i kaoset rundt Statoil, SAS og BaneTele sendt ut så forvirrende signaler, at det på sikt kan skremme arbeidsplasser ut av landet. Eksempelvis mangler regjeringens stigmatisering og behandling av hedersmannen Odfjell sidestykke i norsk næringspolitikk, sier Sponheim.

– Som tidligere næringsminister nøler jeg ikke med å si at næringspolitikken er direkte skadelig for landet. Ja, det er direkte en skandale slik Odd Eriksen opptrer. Det brer seg forståelig nok et rykte utenlands om at staten på område etter område blander seg inn i næringslivet. Slik blir det når Jan Bøhler og Gerd Liv Valla har fått veto over regjeringens næringspolitikk, sier Sponheim.

Sponheim pekte på behovet for en politikk som stimulerer til et nyskapende næringsliv. Det er dette som skal finansiere fremtidens velferdsstat. Venstre har i forbindelse med revidert budsjett tatt initiativ til en rekke forenklinger for norske småbedrifter.

– Forslag som bedre sosiale ordninger for gründere og enklere rapporteringsordninger for småbedrifter, et slags AS light, blir ikke engang vurdert av regjeringspartiene, påpekte partilederen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**