Åpen for kjærestevisum

Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen vil se på Venstres forslag om kjærestevisum i forbindelse med en ny utlendingslov. Positivt mener Venstres Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

– Kjærligheten kjenner ingen landegrenser, men det norske regelverket er for stivbent, sier nestleder i Venstre Trine Skei Grande.

Venstre foreslo tidligere i år (10. mai) at det må åpnes for et såkalt kjærestevisum på 12 måneders varighet, uten mulighet til forlengelse og visumet bør ikke danne grunnlag for bosettingstillatelse. Forslaget skal behandles i Stortinget til høsten, og har nå vært innom Hanssens departement til vurdering.

I svarbrevet fra arbeids- og inkluderingsministeren skrives følgende: "Jeg ser at også utlendinger som har kjæreste i Norge kan ha ønske om å få oppholde seg i lengre perioder. Hvorvidt det bør innføres en slik ordning mener jeg imidlertid bør ses i sammenheng med forslaget til ny utlendingslov".

– Norske statsborgere oppholder seg stadig mer utenlands, både oftere og i lengre perioder. Hensikten kan være jobb, studier, forretningsvirksomhet eller ferie. Derfor er det helt naturlig at flere norske borgere også finner seg livsledsagere i de land de oppholder seg i. Kjærligheten kjenner ingen landegrenser, kommenterer Skei Grande som bakgrunn for forslaget.

Fakta:
· Hvert femte ekteskap som inngås i Norge i dag er ifølge SSB mellom en nordmann og en utlending.
· Mer informasjon om Venstres forslag: Stortinget.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**