– Hjemmene må ikke bli fengsler

Odd Einar Dørum (V) mener regjeringen trår over streken hvis den innfører elektronisk fotlenke i Norge. Tidligere justisminister Dørum er ikke begeistret for slike former for soning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

– Vi krysser en prinsipiell grense når vi gjør hjemmet til et fengsel. Jeg tror neppe en elektronisk brikke rehabiliterer kriminelle. Det trenger vi mennesker til, raser Dørum, og minner om hvor godt personellet i norske fengsler er utdannet. – Jeg advarer sterkt mot å gjøre hjemmene våre til fengsler. Man skal gjøre opp straffen sin med samfunnet. Å sette noen i hjemmesoning gjør også at de rundt den dømte blir delaktige i straffen. De skal ikke straffes, sier han videre.

Straffeprivatisering
Han frykter også at straffegjennomføringen privatiseres dersom regjeringen går for et tilbud om hjemmesoning.
– I tillegg er Norge nok overvåket som det er. Vi bør ikke føre overvåkningen til hjemmene også, sier den tidligere justisministeren.
Han mener vi bør bygge ut ordningene vi allerede har på plass.
– Vi har gode åpne soningsmuligheter, vi har promilleprogrammer og vi har samfunnsstraff som kunne vært bedre utbygd, sier han.

Mange alternativ
Dette er tiltak Justisdepartementet også nå vurderer.
– For å fjerne soningskøen må vi ha mange tiltak til vurdering. Fotlenke er et av dem. Når høringsnotatet går ut 18. august, og dersom vi velger å høre på dem, starter vi arbeidet så fort som mulig, sier statssekretær Anne Rygh Pedersen (Ap) i Justisdepartementet.

– Vi ønsker ikke bare å minke soningskøen. Vi ønsker å fjerne den. For å gjøre dette, må vi ha mange alternativer, sier hun. Selv om Dørum er sterkt uenig i fotlenkeordningen, synes han flere av tiltakene er gode.

– Mye er svært fornuftig, men å sette folk i fengsel hjemme hos seg selv skaper en klassejustis. Vi skal huske på at mange i Norge ikke engang har et hjem, tordner Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**