Har evne — mangler vilje

Norge mangler ikke en helhetlig forskningspolitikk, men i regjeringen ligger det en systematisk mangel på vilje til å satse på forskning, ifølge Odd Einar Dørum (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstres forskningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum bestrider professor Jan-Fridthjof Bernts utspill i forrige nummer av Forskerforum. Bernt hevder blant annet at norsk forskningspolitikk trenger et overordnet råd fordi den mangler lederskap og er preget av skippertak og retrospektiv tenkning.

– Jeg synes Bernt suverent overser forskningsmeldingen fra Lilletun, opprettelsen av forskningsfondet og forskningsmeldingen fra Bondevik II-regjeringen. Vi anla en systematisk opptrapping av penger til universiteter, høgskoler, institutter og forskningsråd, samt til stipendiater, post.doc-er og vitenskapelig utstyr, sier Dørum i et intervju med Forskerforum. Dørum hevder at Bernt gjør feil i å ta oppmerksomheten bort fra denne opptrappingen bare fordi dagens regjering nekter å satse på forskning.

Les mer i Forskerforum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**