Troms Venstre er klar

Troms Venstre er i startgropa med innhold og mannskap til høstens valg. I helga ble årsmøte og nominasjonsmøte avholdt med 26 delegater i Tromsø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hovedgjest ved Troms Venstres årsmøte, Olaf Thommessen, ankom Tromsø natt til lørdag etter en flyreise som starter med bombetrussel på Gardermoen og omdirigering til Luleå. På tur tilbake til Gardermoen for overnatting der, vendte likevel flyet til Tromsø. Men da var rommet for første natt kansellert, og da Thommessen plutselig ankom, var det fullbooket overalt. Etter god hvile var han klar for klar for hovedinnledningen og resten av Venstres møtehelg. I Tromsø traff han nestlederkollega Trine Skei Grande (Kulturkomiteen) som stakk innom årsmøtet i forbindelse med at hun deltok i Grieg-arrangementet.

Flere inn i arbeidslivet
Under tittelen Venstre prinsipielt fokuserte Thommessen på Venstres posisjon, uavhengig av særinteresser. Ulike interesseorganisasjoner er viktige bidragsytere i det norske samfunn, men politikere og partier må ta helhetshensyn, løfte fram dem som ingen kraftfulle stemmer har, og tenke på kommende generasjoner.

Olaf Thommessen

Foto: Rune Kongsro

Interesseorganisasjoner representerer sine medlemmer, ikke fellesskapet. Venstre vil styrke det folkevalgte demokratiet på alle nivå, spesielt lokaldemokratiet. Thommessen pekte på nødvendigheten av en ærlig dør til Norge for de som vil jobbe her. Ikke minst fordi vi trenger dem. Oslo stopper helt uten arbeidsinnvandring, og et Nord-Norge får ingen forventet økonomisk vekst uten tilførsel av mer arbeidskraft. Det har ellers skjedd lite og ingenting i retning av å bedre vilkårene for dem som vil arbeide i egne bedrifter, sa Thommessen og pekte spesielt på situasjonen til kvinnelige bedriftseiere.

Venstres nestleder har selv erfart viktigheten av god rehabiliering. Han er rystet over at man nå legger ned seks rehabiliteringsplasser i Finnmark. -Det er viktig både for den enkelte og samfunnet at klienter får rask rehabilitering for å kunne komme seg tilbake i virke og klare seg sjøl, sa en engasjert Thommessen.

Travel årsmøtehelg
Venstres hovedorganisasjon har pålagt fylkeslagene å behandle høring nytt prinsipprogram, nytt skolemanifest og nye mønstervedtekter. I tillegg skulle fylkeslaget behandle eget program og tradisjonelle årsmøtesaker. -Det ble mange og tette diskusjoner, om blant annet EU, verneplikt og ny skolepolitikk. Og de som skal være fylkeslagets røster på landsmøtet blir Tone Rasmussen, Tove Smevik, Jonas Eilertsen og Øystein Nilsen sammen med Roar Sollied som stiller for landsstyret på møtet i Bergen i april. Vara er Marie Fangel og Jan Fjellstad. Fylkeslaget hedret Lillian Hessen, Venstres ordfører i Kvæfjord, som på en forbilledlig måte har skapt positivitet i hjembygda og vist at kvinner kan.

Sollied, Rasmussen og Nilsen
Venstres nominasjonsmøte i Troms bekreftet den foreslåtte topptrioen Roar Sollied (Målselv), Tone Rasmussen (Harstad) og Nils Kristian Sørheim Nilsen (Tromsø). Resten av lista fikk mindre justeringer. Dermed er Venstre igjen klar med liste i Troms, på selve dagen da Venstre fylte 123 år. Førstekandidaten uttrykte at han var svært motivert for å få med seg minst to til i det neste Fylkestinget.

Venstre jobber ellers aktivt med listestilling i kommunene, og alt tyder på at Venstre vil være med i lokalvalget i flere nye kommuner i Troms i 2007. -Og det er bare å melde seg hvis noen savner Venstre i sin kommune, melder fylkeslederen. Her er Venstres nominerte til fylkestingsvalget i Troms:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**