Nei til tvangsekteskap, men likhet for loven

Venstres landsstyre reagerer sterkt på regjeringens signaler om forslag til ny utlendingslov. Et forslag om å innføre aldersgrense for gjenforening med utenlandsk ektefelle bryter med det liberale rettsprinsippet om likhet for loven, samtidig som det gir ekteskap med personer fra utenfra EØS-området status som annenrangs ekteskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Politisk uttalelse fra Venstres landsstyremøte 24.-25. februar 2007.

Det nye forslaget fra Bjarne Håkon Hanssen om tilknytningskrav, er også en aldersgrense, bare med nytt navn. Forslaget innebærer at en person må ha jobbet eller studert i Norge i fem år etter grunnskolen før han eller hun kan hente en ektefelle utenfra EØS-området. Dermed blir det i realiteten 21-års aldersgrense for slike ekteskap.

Venstre mener det ikke er statens oppgave å blande seg i hvem borgerne vil leve sammen med.

Danmark
Sommeren 2002 innførte Danmark 24-årsgrense for å kunne gifte seg med en borger utenfor EØS. Lovendringen er kritisert av Europarådet, og det danske institutt for menneskerettigheter uttaler i rapporten "Ægtefællessammeføring i Danmark", at den danske 24-års regelen og kravet om tilknytning er en krenkelse av retten til familieliv i den europeiske menneskerettighetskommisjonen (EMK) artikkel 8. Aldersgrensen i Danmark har også ført til at mange unge par har måtte reise fra Danmark til Sverige som "kjærlighetsflyktninger". Det er ingen grunn til å tro at det samme ikke vil skje her dersom den norske regjeringen går inn for tilsvarende innstramninger, enten innstramningen heter "21-års aldersgrense" eller "tilknytningskrav".

Venstre støtter helhjertet opp kampen mot tvangsekteskap, men anbefaler Bjarne Håkon Hanssen å støtte Venstres tiltak som vil være mer treffsikre for å bekjempe tvangsekteskap:

Tiltak for å bekjempe tvangsekteskap
– Innføre en viljeserklæring for alle som er lovlig bosatt i Norge og som skal reise utenfor EU for å gifte seg.
– Innføre et anonymt vitneprov i familiegjenforeningssaker: En kvinne eller mann vil i intervju med utlendingsmyndighetene kunne fortelle at ekteskapet er inngått mot hennes eller hans vilje uten at utsagnet fremkommer i avslaget om familiegjenforening.
– Skoleverket, helsevesen, fritidsarbeidere og andre som jobber med unge må ha et ekstra ansvar for å informere ungdom om at tvangsekteskap er forbudt. Det er viktig at disses kunnskap om andre kulturer øker og at de lærer seg til å se signaler når unge blir utsatt for æresrelatert vold og trusler. Lover og regler knyttet til bort- og tvangsgifting må derfor tas inn i utdanningen av de som jobber på disse arenaene slik at kompetansen på området øker.
– Flere beredskapshjem til mindreårige som har brutt med familien sin på grunn av vold eller trusler om tvangsekteskap. Klare instrukser til offentlige kontorer om å bistå jenter og gutter som føler seg truet av å bli giftet bort. Varsel om mulig tvangsekteskap må nå utenriksstasjonen.
– Lage en varig informasjonskampanje om at alle har rett til å bestemme over eget liv og hvem de vil gifte seg med.
– Klare instrukser til norske utenriksstasjoner om å være restriktive med å innvilge oppholdstillatelse dersom det er tvil om at ekteskapet inngås frivillig.
– Norske myndigheter må samarbeide tettere med andre lands myndigheter.
– Lovverket må skjerpes ytterligere. Beviskravet for tvangsekteskap bør senkes fra "sannsynlig" til "der det er grunn til å tro" at ekteskapet er inngått mot en av partenes vilje.
– Strengere sanksjoner for de som medvirker til et giftemål mot en av partenes vilje. Det må jobbes systematisk for å få flere anmeldt og dømt etter Straffeloven § 222 annet ledd. Trusler om og forsøk på tvangsekteskap må straffes strengere.
– Spesifisere i utlendingsloven § 13 om at oppholdstillatelsen kan tilbakekalles dersom det på et senere tidspunkt viser seg at opphold ble gitt på grunnlag av familiegjenforening med en som ble tvunget til ekteskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**