NAV setter demokratiet på prøve

Det skal nå mekles mellom de folkevalgtes ønske og “statens ønske”. Det dreier seg om plassering av NAV-kontoret i Ringsaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gudbrandsdølen Dagningen stiller spørsmålet. Foranledningen er interpellasjon fra Venstre-politikeren Morten Andersen i Ringsaker i kommunestyret i 2006 angående plassering av et så viktig kontor, var nettopp hensynet til demokratiske prosesser.
Rådmannens gruppe som hadde konkludert angående stedsvalg, og til og med søkt etter lokaler i Brumunddal, hadde ikke forankring i kommunens demokratisk valgte organ KOMMUNESTYRET. Det viser det klare flertallet i formannskapet senere.

SKAL DEMOKRATIET STYRE ?

Derfor dreier dette seg om noe langt mer enn en lokaliseringsdebatt der den enkeltes egne preferanser veier tungt. Det dreier seg faktisk om fundamentale demokratiske spilleregler. I festtaler, og i mange andre sammenhenger, skryter vi hemningsløst av hvor fint det er å leve i et demokrati, og spesielt et lokaldemokrati. Ingen er vel uenig i at det er bra. Det ble derfor mer enn spennende å se om det er demokratiet eller byråkratiet som seirer i denne saken.

FYLKESMANNEN SKAL MEKLE
Hvis en mener noe med demokrati i praksis så er utfallet av meklingen klar. Da blir det som et overveldende flertall av Ringsakers politikere ønsker, et NAV-kontor i Moelv og et utvidet servicetilbud i Brumunddal. Hvis byråkratene vinner fram i meklingen og setter de demokratiske ønsker til side, blir det ett NAV-kontor sentralt i Brumunddal. Derfor setter denne saken lokaldemokratiet på prøve.
Det er nok ulike årsaker til at formannskapet så klart som 10 mot 1 stemte for å plassere det nye NAV-kontoret i Moelv. Jeg tror at det er mye mer enn snevre lokale interesser. Jeg har tiltro til at våre folkevalgte har en helhetsvurdering som kommer klart fram i denne saken.

TAPER KVINNEARBEIDSPLASSER
Hensynet til at vi ønsker å opprettholde to kommunesentra i Ringsaker veier tungt. Moelv har det siste tiåret tapt mange offentlige arbeidsplasser. Spesielt arbeidsplasser med et stort innslag av velutdannede kvinner, noe som er særdeles viktig i en kommunal sammenheng. I tillegg skal en ikke se bort fra at det er flere enn meg som ble provosert av byråkratenes framgangsmåte. Med rådmannen i spissen. Om en slik saksgang kan oppleves som et slags “overtramp” av enkelte politikere, så kommer også en dose psykologi inn i bildet.

RÅDMANNEN UT I KRIGEN

Rådmannen har nå fått et klart mandat fra de folkevalgte om å fronte Moelv som sted for det nye NAV-kontoret. Sammen med seg har han to politikere som skal passe på at han har på seg den rette hatten og rustningen når han som leiesoldat går til kamp. Jeg velger fortsatt å tro på at fornuften og ikke minst demokratiet kommer seirende ut av meklingsmann Sigbjørn Johnsens kontor. I så fall har tankene bak mitt engasjement og interpellasjon i kommunestyret ikke vært forgjeves.

Morten Andersen

kommunestyrerepresentant (V)