Registreringstyranni går på personvernet løs

Gruppeleder Anders Skoglund reagerer sterkt på oppslysningene som fremkommer i TV2s dokumentar om IPLOS-registeret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

V2s dokumentar om Mari Storstein mandag, viste en uverdig og krenkende registrering av de mest nærgående og intime detaljer i et menneskes liv. Mennesker som etter sosialtjenesteloven har rett på bistand fra kommunen, må oppgi særdeles intime opplysninger om seg selv. Opplysningene registreres i det statlige IPLOS-registeret som brukes til å kartlegge det totale behovet for helsetjenester i Norge.

-Det banale med denne registreringen er at mennesker med behov for feks. praktisk bistand i hjemmet, må svare på spørsmål om hvordan de tømmer tarmen, om de spiser på en kulturelt akseptabel måte og om de har kontroll over aggresjonen. sier Anders Skoglund.

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Etter at svarene er avgitt blir brukernes svar vurdert og satt på en skala fra 1 – 5, der 1 er høyest.

Krenkende

-Det er krenkende for mennesker å måtte svare på slike spørsmål, særlig når spørsmålene overhode ikke er relevant for den type bistand den enkelte har behov for, sier Skoglund.

-Selv om svarene er anonymisert er enkelte brukere lett å kjenne igjen ut i fra opplysningene de har oppgitt i registreringsprosessen, sier Skoglund.

-Bergen kommune må forlange at regjeringen nå endrer rettningslinjene for registrering av slike personopplysninger, krever Skoglund.

Opp i bystyret

-Vi kan ikke finne oss i at brukere av kommunens tjenester behandles på denne måten. Ingen av oss er komfortabel med å bli stilt slike spørsmål, derfor kan vi heller ikke akseptere at noen av oss blir utsatt for en slik krenkende behandling. Slike spørsmål bør ikke være tillat å stille med mindre det i vert enkelt tilfelle er helsemessig nødvendig, sier Skoglund.

Venstre tar denne saken opp i neste bystyremøte, og ber byrådet øve press på regjeringen for å få endret spørsmålene , samt forlange at opplysningene ut ifra personvernhensyn behandles på en forsvarlig måte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**