2. Finans og næring

Venstre har som mål at Bergen skal bli den spenstige byen, full av livskraft og opplevelse i tråd med visjonen fra Bergenscenarier 2020. Dette forutsetter at aktørene i bysamfunnet kan samarbeide og samhandle for å realisere en slik utvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

2.1 Kommuneøkonomi og forvaltning

En forutsetning for å kunne lykkes med å nå visjonen er en god kommuneøkonomi som gir rom for handlekraft og investeringer for fremtiden. Venstre vil arbeide for en bedre kommuneøkonomi.

Ja til god økonomistyring
Det borgerlige samarbeidsbyrådet overtok styringen av Bergen i en svært vanskelig økonomisk situasjon med et rekordhøyt underskudd og innskrenket handlefrihet etter pålegg fra staten ved fylkesmannen. Det borgerlige samarbeidsbyrådet gjennomførte en god økonomisk snuoperasjon der kommunen har fått gjelden under kontroll.

Venstre vil føre en ansvarlig økonomisk politikk som sikrer handlingsrom. Bergen kommune har i årene fremover store investeringsutfordringer, spesielt i forhold til skole og infrastruktur. Det er viktig å sikre at nye investeringer ikke gir uhåndterbare økninger i driftsutgiftene.

Ja til mindre kommunalt eierskap
Bergen kommune har betydelige eierandeler i store selskaper. Innenfor noen områder, som for eksempel Bergen Kino, er det av samfunnsmessige hensyn viktig at kommunen har et eierskap.

I andre selskaper er kommunens eierskap rent finansielt begrunnet. Dette gjelder blant andre Tide og BiR. Venstre mener at et samrøre mellom politiske interesser og rene næringsinteresser er problematisk, fordi kommunen ofte vil ha en uheldig dobbeltrolle, for eksempel i forbindelse med anbud der kommunen i praksis kan både lyse ut og levere inn anbud. Venstre vil derfor selge ut de kommunale eierandelene i disse to selskapene, og vil i tillegg vurdere eventuelle mindre selskaper. Dette vil styrke kommunens habilitet som lokal myndighetsutøver, samt gi en bedre avkastning på kommunale verdier, noe som vil gi muligheter for økte investeringer til skolesektoren og andre investeringstrengende formål. Venstre mener at disse områdene best styres gjennom rammebetingelser, anbudskriterier og andre offentlige føringer, og ikke gjennom eierskap. Venstre ønsker ikke å selge selskaper som forvalter naturressursene våre slik som drikkevannsforsyningen eller kraftforsyningen. Her veier de samfunnsmessige hensyn tyngst. Derfor ønsker Venstre ikke å selge BKK.

Nyansert syn på kommunale foretak
En del av kommunens egen drift er skilt ut i kommunale foretak (KF). Venstre ser at det kan være hensiktsmessig å organisere kommunens aktiviteter slik i forhold til rene driftsoppgaver med bystyret som kontroll- og tilsynsinstans. Venstre mener at mer strategiske og forvaltningsmessige kommunale oppgaver må være underlagt politisk styring i byrådsavdelingene.

En mer rettferdig eiendomsskatt
Venstre har vært kritisk til bruk av eiendomsskatt i Bergen, fordi denne lokale skatten har fungert som en dobbeltbeskatning. Etter at den statlige boligskatten ble avskaffet, er Venstre pragmatisk innstilt i forhold til å ha eiendomsskatt i Bergen. Venstre vil imidlertid foretrekke at kommunene gjennom et fritt kommunalt skattøre får mulighet til å påvirke det generelle skattenivået. Så lenge dette ikke er mulig, er eiendomsskatten et av få virkemiddel som kommunene har for å øke intektene sine. Venstre mener derfor at det kan være hensiktsmessig å ha eiendomsskatt i perioden 2007-2011, men vil vurdere dette på ny i forhold til kommuneøkonomiens tilstand i årene fremover. Slik eiendomsskatten fungerer i dag er den urettferdig, fordi store deler av kommunen slipper unna. Venstre vil derfor gjennomføre retakseringsprosjektet for hele kommunen, slik at det kan legges grunnlag for en mer rettferdig eiendomsbeskatning. Videre vil Venstre innføre et bunnfradrag, slik at eiendomsskatten blir mer sosialt rettferdig.

Bedre arbeidsgiverpolitikk i Bergen kommune
Bergen kommune må fremstå som er attraktiv arbeidsgiver slik at man til en hver tid sikrer seg den beste kompetansen innenfor de ulike fagfeltene. Sammenlignet med privat sektor vil kommunen aldri bli lønnsledende, men få andre arbeidsgivere kan tilby så mange spennende og varierte jobber som Bergen kommune. Kommunen skal være ledende innenfor likestilling og rekruttering av arbeidstakere med minoritetsbakgrunn. Minst 40 prosent av kommunens lederstillinger bør besittes av kvinner. For å få opp andelen ansatte med minoritetsbakgrunn, vil Venstre i større grad ta i bruk moderate kvoteringsordninger. Dette fordi man per i dag ligger langt bak målsetningene om antall ansatte med minoritetsbakgrunn. Det er viktig at kommunen legger til rette for kompetanseutvikling for de ansatte, for å sikre behov for oppdatering og muligheter for etter- og videreutdanning. Bergen kommune skal ha et ryddig og profesjonelt forhold til de ansattes fagforeninger.

Mange ansatte i kommunen tilbys deltidsstillinger selv om de ønsker fulltidsstillinger, noe som særlig gjelder innenfor helse- og sosialsektoren. Venstre mener det må være en målsetting at alle ansatte i kommunen tilbys fulltidsstillinger med mindre det i samråd med arbeidstakeren eller av andre særegne hensyn er mest hensiktsmessig å tilby deltidsstilling. Bergen kommune må være en inkluderende arbeidsgiver og føre en aktiv seniorpolitikk overfor de eldre arbeidstakerne.

2.2 Et nyskapende næringsliv

Venstre vil legge forholdene godt til rette for næringslivet i Bergen med mål om mer nyskaping, mer verdiskaping, flere gründere og flere arbeidsplasser.

Mer nyskaping og innovasjon
For at Norge og Bergen skal lykkes i å møte en situasjon med reduserte olje- og gassinntekter, er det nødvendig å satse på sterke gründermiljøer og industriell innovasjon, slik at nye konkurransedyktige kunnskapsbedrifter kan skapes. For å støtte opp om dette mener Venstre det er viktig at Bergen utvikler et godt klima for aktive eiere som er villig til å bruke sin kapital til å utvikle de gode ideene til kommersielle tjenester og produkter. Videre mener Venstre at Bergen kommune må føre en aktiv politikk for å tiltrekke seg ny aktivitet og nye selskaper, slik at bedrifter kan peke på lokalisering i Bergen som en fordel for virksomheten.

Flere gründere og småbedrifter
Det ligger en stor samfunnsverdi i at mennesker velger å starte opp en bedrift, slik at de skaper en arbeidsplass for seg selv og gjerne noen til. På nasjonalt nivå har Venstre lenge arbeidet for å gjøre det enklere å starte bedrifter gjennom forenkling av regelverk og ved å skape bedre økonomiske rammebetingelser. Venstre i Bergen mener det er viktig at kommunen arbeider aktivt for å legge forholdene til rette for å få flere gründere og småbedrifter. Derfor vil Venstre videreutvikle ordningen med etablererkurs og veiledning for gründere, samt styrke satsingen på entreprenørskap i skolen. Etablererprisen må videreføres, og Entreprenørskapsdagen(e) må videreutvikles til Entreprenørskapsuken.

I dag er det mange nyetablerte bedrifter som ikke klarer seg til tross for at forutsetningen for dette var til stede ved etableringen. Det kan være mange årsaker til dette. Venstre vil at kommunen skal ta et økt ansvar for å hindre dette ved å drive rådgivning også noen år utover en etableringsfase.

Mer forskningsdrevet nyskaping og innovasjon
Universitet i Bergen, Høgskolen i Bergen og Norges Handelshøyskole er alle tunge utdanningsinstitusjoner hvor det utføres forskning på høyt nivå. Potensialet for å omsette forskningsresultater til kommersielle tjenester og produkter er ennå ikke tatt ut. Venstre mener derfor det bør legges bedre til rette for et forskningsbasert næringsliv, og mener at et senter for forskningsdrevet innovasjon bør opprettes i Bergen. Venstre er positiv til en utvidelse av Høyteknologisenteret på Marineholmen. Bergen kommune må samarbeide med universitets- og høyskolemiljøet for å markedsføre Bergen som en viktig innovasjons- og forskningsby.

Sats på studentbyen Bergen
De store utdanningsinstitusjonene gjør Bergen til en stor studentby. Studentene er en viktig ressurs for Bergen, fordi de tilegner seg verdifull kompetanse og bidrar til å sikre et mangfoldig kultur- og uteliv. Venstre mener at Bergen kommune har et stort ansvar for å legge til rette for studenter i Bergen, og vil derfor videreutvikle det faste samarbeidsorganet mellom studenter og Bergen kommune. Dette gir studentene en direkte og formell kommunikasjonskanal til de politiske og administrative organene i Bergen. Venstre mener også det er viktig å legge til rette for at flere studenter blir værende i Bergen etter endt utdannelse. For å lykkes med dette må ulike strategier iverksettes, som blant annet en styrking av samarbeidet med Karrieresenteret og opprettelse av et partnerskap mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet som blant annet kan inkludere praksisplasser.

Tauverk

Foto: Microsoft

Fortsatt martime miljøer
De etablerte næringsaktørene i Bergen innenfor maritim sektor er en viktig del av byens identitet med sine lange tradisjoner. Dette gjelder virksomhet innen shipping, fiskeri, verftsindustri og dessuten moderne teknologi i tilknytning til olje- og gassutvinning. Bergen har et verdensledende miljø innen undervannsteknologi. Venstre mener at kommunen må legge til rette for videreutvikling av maritim sektor.

Mer kulturbasert næringsliv
De siste 10-årene har de vokst frem et nytt næringsliv i Bergen; det kreative næringslivet. Bergen har internasjonalt anerkjente miljøer innenfor, musikk, film og design. Dette er ekstra positivt ettersom det også bidrar til et mer levende og mangfoldig kulturliv. Disse miljøene vil kunne bidra til ytterligere nyskaping i årene som kommer. Venstre vil legge forholdene godt til rette for det kulturbaserte næringslivet.

Bergen må bli Fair Trade-by
Venstre ønsker at Bergen kommune skal bidra til å bekjempe fattigdom både lokalt og internasjonalt. Derfor ønsker Venstre at Bergen kommune skal bli en offisiell Fair Trade-by. Fair Trade er en merkeordning som sikrer produsenter i utviklingsland skikkelige priser for produktene sine. En Fair Trade-by arbeider aktivt med å øke kjennskapen, tilbudet og forbruket av Fair Trade-merkede produkter. Status som Fair Trade by, vil også øke interessen rundt Bergen og styrke byen som reisemål.

Mer rettferdig skjenkepolitikk
Bergen har et mangfoldig og levende restaurant- og uteliv. Den gamle ordningen med tak på antall utesteder med nattklubbstatus skapte køkaos og var urettferdig i forhold til konkurransen i utelivsbransjen. Venstre ser imidlertid at dagens ordning med skjenketid til klokken 03.00 i helgene kan føre til problemer og vil vurdere denne. Det er viktig at alle utesteder har kvalifisert personell.

Venstre mener at skjenkebevillinger skal være lette å få og lette å miste. Det må dermed være enkelt å få skjenkebevilgning uten krav til matservering, men samtidig må skjenkekontrollen styrkes slik at man sikrer god kontroll med at regelverket følges. Venstre vil videreføre prikkbelastningssystemet. Midlertidig inndragelse av skjenkebevilling må skjerpes som sanksjonsmiddel, både med hensyn til tidsperiode og ved å fjerne muligheten for utestedene til å kunne ta ut denne tidsperioden når de selv ønsker det. For gjentatte grove brudd på regelverk må skjenkebevillingen kunne inndras på permanent basis. Venstre vil være positiv til opprettelse av "bydelspuber" dersom plasseringen er hensiktmessig.

2.3 Regionalt samarbeid

Bergen har tradisjonelt vært for lite opptatt av regionalt samarbeid, både i forhold til nabokommuner, Hordaland fylke og Vestlandet for øvrig. Venstre mener at alle aspekt ved regionalt samarbeid må styrkes i årene fremover.

Mer samarbeid på Vestlandet
Bergen Venstre er positive til at nye regioner kan erstatte fylkene i en omfattende forvaltningsreform i 2010. Dette forutsetter imidlertid at makt og myndighet desentraliseres fra staten til regionene og at regionstingene blir valgt direkte av velgerne. Bergen Venstre mener det er viktig å sikre at Bergen får viktige regionale hovedstadsfunksjoner i en ny Vestlandsregion. Forutsatt at de nye regionene får overført makt og myndighet fra staten, vil disse skape helt nye muligheter for samarbeid på Vestlandet, noe som blant annet kan legge grunnlag for bedre samferdsel og mer nyskaping i næringslivet.

Vestlandsregionen har internasjonalt anerkjente klynger innenfor, reiseliv, maritime næringer, forskning, musikk og film. Venstre mener vestlandsregionen må profilere seg samlet utad, det må opprettes felles samarbeidskontorer i Brussel og andre steder i verden der det er strategisk viktig for regionen å profilere seg.

Mer samarbeid i Bergensregionen
Bergensregionen består av Bergen kommune, nabokommunene og omegnskommuner som Bergen ikke direkte grenser til, men som har forholdsvis kort reisetid til Bergen. Bergensregionen utgjør et felle arbeids-, bolig og servicemarked. Etter Venstres mening må dette resultere i et sterkere samarbeid mellom kommunene i bergensregionen. Spesielt gjelder dette i forhold til samferdselsutfordringer som følge av økt transportbehov inn mot Bergen sentrum. Venstre mener at samarbeidet med nabo- og omegnskommunene i forhold til Strategisk Næringsplan må følges opp og videreutvikles. Bergen kommune må tilby seg å produsere tjenester for nabo- og omegnskommunene innenfor spesialiserte områder hvor det er naturlig å samarbeide, samt også å kunne samarbeide om å kjøpe tjenester fra andre kommuner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**