Program 2007-2011

Bergen Venstre har vedtatt programmet for neste periode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

1.Sosial-liberalisme og folkestyre
Venstres ideologi er kjennetegnet av en sterk vektlegging av enkeltmenneskets frihet og ansvar for fellesskapet. Sosial liberalisme står for frihet uten egoisme og solidaritet uten sosialisme.

Psykisk helse

Foto: Microsoft

2. Finans og næring
Venstre har som mål at Bergen skal bli den spenstige byen, full av livskraft og opplevelse i tråd med visjonen fra Bergenscenarier 2020. Dette forutsetter at aktørene i bysamfunnet kan samarbeide og samhandle for å realisere en slik utvikling.

3. Miljø og byutvikling
Venstre har lange tradisjoner som miljøparti. Hovedutfordringen for Bergen på dette området er å få redusert luftforurensingen gjennom mer miljøvennlig transport og mer bruk av miljøvennlige energikilder til oppvarming. Bergen er utvilsomt Norges vakreste by, men det er rom for forbedringer som kan gjøre byen vår enda vakrere, triveligere og mer funksjonell i moderne forstand. Derfor blir en mer miljøvennlig arealplanlegging og arealbruk viktig i årene som kommer.

4. Skole og barnehage
Bergensskolen er god, men ikke god nok. Utfordringene er blant annet knyttet til mange dårlige skolebygg og overfylte skoler i press- og utbyggingsområder, for få timeressurser, at rektorene har for lite administrative ressurser og bergenselevene er dårligere enn landsgjennomsnittet i realfag. På barnehagesiden er utfordringen å etablere flere barnehageplasser slik at alle som ønsker plass får det.

5. Sosialt ansvar
Venstre har et sterkt sosialt ansvar for de som faller utenfor, og ønsker et samfunn som sikrer folk trygget i alle livets faser. Velferdstilbudene må alltid bygge på respekt for det enkelte menneskets integritet, og i langt større grad enn i dag tilpasses den enkeltes ønsker og behov.

6. Kultur og idrett
Kunst og kultur har en egenverdi, og er selve grunnlaget for vår utvikling som mennesker og som samfunn. Venstre er opptatt av å legge til rette for et levende og mangfoldig kulturliv, slik at alle innbyggere kan oppleve kultur som en viktig del av hverdagen og som en essensiell del av det gode liv. Venstre ser på det som en viktig offentlig oppgave å sikre dette. Bergen skal være Norges beste kulturby. Idrett er også kultur. Idretten er Bergens største folkebevegelse, og spiller en viktig rolle for trivsel og folkehelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**