Reagerer på Djupedal

Djupedal har i dag på SVs landsmøte og i media kommet med en rekke påstander som ikke er riktige. Odd Einar Dørum i Kirke- Utdannings- og Forskningskomiteen mener det er trist at vi har en kunnskapsminister som farer med usannheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre reagerer i første rekke på følgende tre usannheter fra Djupedal:

Skolestart, barn

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Ikke løfter fra Venstre

Djupedal hevder at KrF og V har vært positive til Djupedals nye privatskolelov

– Venstre har overhodet ikke gitt noe forhåndstilsagn om støtte til Djupedals nye privatskolelov. Venstre har lagt frem våre krav som bl.a. omfatter å sikre norske skoler i utlandet. Det vil for eksempel være hårreisende om Djupedals forslag innsneverer tilbudet ved den norske skolen på Gran Canaria, som står for et viktig tilbud for kronisk syke ungdommer, sier skolepolitisk talsmann i Venstre Odd Einar Dørum.

I tillegg er Venstre opptatt av sikre en del kunst- og kulturskoler som Djupedals friskolefrys har satt i en vanskelig systemklemme.

– Vi står for den loven som gjelder og som vi har gått til valg på. Eventuelle forhandlinger om endringer i loven skal vi ta når Djupedals forslag legges frem for Stortinget, understreker Dørum.

Forskningssvik

Djupedal hevder at det aldri har blitt satset mer på forskning

– Dette er feil. Djupedal har sammen med den rødgrønne regjeringen satt rekord i å bryte løfter til forsknings-Norge. Djupedal lovet svært mye i opposisjon, men følger overhodet ikke opp og har heller ingen ambisjoner på vegne av forskning og høyere utdanning. Har Djupedal allerede glemt de massive reaksjonene fra forsknings-Norge da Statsbudsjett ble lagt frem i høst?, spør Dørum.

Kommersielle skoler

Djupedal hevder å ha stoppet kommersielle skoler.

– Den forrige friskoleloven tillot heller ikke at man kunne ta utbytte i forbindelse med skoledrift. Det er feil å hevde at Djupedals forslag setter en stopper for kommersielle skoler. Vi har allerede mange kommersielle skoler, men de får ikke nødvendigvis statsstøtte, sier Dørum

– SV-ere skjønner kanskje ikke hva som ligger i begrepet kommersielt, undrer Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**