«Ren fornøyelse» med Venstre

Venstre gjør miljø og skole til sine kampsaker i høstens kommunevalg. Leder Lars Sponheim lover en «Ren fornøyelse» hvis partiet vinner fram. Venstre inviterte torsdag til pressekonferanse før Landsmøtet i Bergen 13.-15. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Olaf Thommessen, Lars Sponheim og Trine Skei Grande

Foto: Frode Fjeldstad

Kilde: NTB: Leder Lars Sponheim og nestlederne Trine Skei Grande og Olaf Thommessen deltok.
– Miljø- og klimautfordringene må løses av enkeltmenneskene i hverdagen der de bor, innenfor rammen av den kommunen de bor i og med hjelp av kommunen, sa Sponheim på møtet med pressen.

Må ta klimagrep
Ledertrioen presenterte miljø som en viktig sak i valgkampen.
– Tar vi grep nå kan dette bli en ren fornøyelse. Senere blir det langt vanskeligere, sa Sponheim om klimautfordringene.

Skjerper profil
Venstre bruker tiden utenfor regjeringslokalene til å pusse på egen politikk. I Bergen skal et nytt prinsipprogram vedtas som erstatning for det gamle fra 1996. Igjen er EU-saken kommet opp som et mulig stridstema i tvilerpartiet Venstre. Opprinnelig ønsket flertallet i programkomiteen å ha med et ja til norsk EU-medlemskap blant prinsippene, men landsstyret har siden anbefalt å utsette dette spørsmålet til stortingsvalget i 2009.

– Det betyr ikke at vi legger debatten død, definitivt ikke, men det er ikke naturlig å binde seg til dette i det perspektivet som et prinsipprogram skal ha, nemlig 10-12-14 år. Men jeg kommer til å adressere min egen, hva skal jeg si, kamp om disse spørsmålene, sier Sponheim. Han påpeker at «en Venstre-mann alltid er i tenkeboksen» når det gjelder EU.

Mer om landmøtet
a) Alt om landsmøtet finnes på Venstres nettsider: www.venstre.no/lm2007