Kvinner på topp

Følgende sto på trykk i avisa Gaula 21.03.2007

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kvinne på topp

– Det er spennende å stå på topp, sier Lillian Thomassen, som topper nominasjonslista for Melhus Venstre. Nummer to er Per Agnar Myhr, og Venstre har som målsetting å få inn to representanter i kommunestyret.

AV INGRID STORLIMO
Venstre er et av partiene som har toppet partilista for kommunevalget med en kvinne. Lillian Thomassen (43) synes det er spennende å stille til valg som førstekandidat.
– Det blir spennende å se hva som skjer i valget. Vi har en klar målsetting om å få inn to representanter i kommunestyret, og dette vil vi jobbe for. Selv om vi bare får inn en representant som nå, skal vi se oss om etter gode allianser å jobbe sammen med, sier Thomassen. Det ble en større utfordring for Venstre i Melhus etter at antall representanter i kommunestyret ble redusert, men Venstre gjør det godt på meningsmålingene så det er ingen umulighet, sier Thomassen, som er glad for å ha Per Agnar Myhr med seg. Jeg har jo med meg en skikkelig erfaren lokalpolitiker i Per Agnar Myhr, som etter mange år i politikken ønsket å trappe ned litt og heller støtte ny toppkandidat.

Ordførerkandidat
At Thomassen er kvinne i politikken, har hun ikke reflektert så mye over.
– Men det er mulig at vi har andre verdier enn menn, og at vi oftere tenker på konsekvensene for enkeltmennesket og ikke bare sak. Jeg mener at dette i mange situasjoner kan være en fordel, sier hun. Ettersom Thomassen topper Venstres liste, er hun også ordførerkandidat.
– Ja, det stemmer, men det reflekterer jeg ikke så mye over. Den saken får vi ta hvis den eventuelt kommer, pr. i dag føles ikke det som noen realistisk tanke, sier hun, som gjerne ser flere kvinner inn i ledende roller.

Innflytelse
– Det er viktig at også kvinner søker innflytelse i politikken og på lik linje med menn blir valgt til bl.a. gruppeledere. Vi er generelt for beskjedne på egne vegne når det gjelder å ta ledelsen, selv om vi gjør en like god jobb som menn, sier Lillian Thomassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**