Tok oppgjør med gammeldags tenkning

På første møtedag under Venstres landsmøte i Bergen benyttet Venstres nestleder Trine Skei Grande anledningen til å lange ut mot gammeldags tenkning og gubbeveldet i norsk politikk.
– Framtida bygger på kunnskapsrike mennesker, med visjoner for tida framover og ofte med sterke røtter bakover, sa Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gubbene fra Sørmarka
Skei Grande definerte politiske gubber som gammeldags, maktarrogante og med en tro på at politikk er å finne ut hva "folk flest" mener.

Trine Skei Grande

Foto: Frode Fjeldstad

– Det beste eksemplet på gubber så jeg på en pressekonferanse på Sørmarka her om dagen. Der la statsministeren fram forslag om et næringsfond sammen med Roar Flåten med ordene: "Dette har Roar og jeg og våre folk laget". Det Jens Stoltenberg sa på Sørmarka hørtes like gammeldags ut som når de gamle AP-folkene i Rogaland på 80-tallet laget en fylkeskommunal "græbbekomite" for å stjele industri fra andre fylker, sa Skei Grande.

Ikke på bakrommene i LO
– Det er bra å satse på nye næringer, men hva i all verden skal Roar Flåten med det? Framtiden skape ikke på bakrommene i LO eller sammen med Martin Kolberg. Framtida bygger på kunnskapsrike mennesker, med visjoner for tida framover og ofte med sterke røtter bakover, og det er det som er basisen for Venstres politikk, understreket Skei Grande.

Kulturgründere
Skei Grande benyttet også anledningen til å snakke varmt om alle bedriftene og arbeidsplassene som skapes med basis innenfor kulturfeltet og andre frie yrker. Hun trakk også frem hvor viktig det er å ta vare på vår kulturarv, og bygge videre på dette innenfor nye næringer.

I forbindelse med landsmøtet har Venstres landsstyre vedtatt en uttalelse om å styrke kulturminnevernet på lokalt og nasjonalt nivå. Den kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**