Verdal og Levanger må handle rettferdig

Verdal og Levanger Venstre ber om at kommunestyrene i Levanger og Verdal / Innherred samkommune behandler en sak om at kommunene skal bli Fairtrade-kommuner så snart som mulig, slik at våre kommuner kan gi et aktivt bidrag til bekjempelse av fattigdom i u-land, og en for mer rettferdig og etisk handel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Fattige bønder

Foto: ukjent

Fairtrade er den eneste internasjonale merkveordningen som garanterer god handel mellom småprodusenter i u-land og forbrukere i i-land. Blant annet garanterer Fairtrade-merket at produsenter i sør får en god minstepris for varene sine, og at det ikke benyttes tvangs- og barnearbeid i produksjonen.

I 1997 kom den første Fairtrade-kaffen på det norske markedet. I dag finnes også te, bananer, appelsinjuice, ris og sjokolade. Flere produkter kommer etter, som for eksempel sukker, honning, vin og forballer. Fairtrade finnes snart over hele verden. I Norge blir merkeordningen administrert av stiftelsen Max Havelaar Norge.

Det er viktig å si at før Levanger eller Verdal kan oppnå status som Fairtrade-kommuner må butikker og bedrifter i hver av kommunene innfri følgende krav gitt av Fairtrade Max Havelaar Norge:

Et utvalg av minst 20 Fairtrade-merkede produkter fordelt på minst 3 butikker.
Minst 1 kafe, restaurant eller hotell skal servere Fairtrade-merket kaffe.
Minst 10 arbeidsplasser skal konsumere minst et Fairtrade-merket produkt.

Vårt mål er selvfølgelig mye mer enn det. Derfor sender Lars Gunnar Marken og Karl Meinert Bucholdt brev til ordførerne allerede i dag slik at våre kommuner kan gi et aktivt bidrag til bekjempelse av fattigdom i u-land, og en mer rettferdig og etisk handel så snart som mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**