Stem på skolen

Venstre er bekymret for lav valgdeltagelse blant elever i videregående. Nå oppfordrer partiet Skedsmo kommune til å åpne for forhåndsstemming på alle de videregående skolene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Elevaktiv skolegård II

Foto: Dag Vige

I følge Statistisk Sentralbyrå var valgdeltakelsen for kommunestyrevalget i 2003 på rekordlave 59,0 prosent. Dette var den laveste valgdeltakelsen siden 1922. I Skedsmo var valgdeltakelsen helt nede i 56,1%.

Venstre vil at ha flere ungdommer til å stemme og ha mer politisk engasjement i skolen. Derfor foreslår partiet nå at elever kan avgi forhåndsstemmer på sin skole etter skolevalgsdebattene.

— Vi bør avskaffe de meningsløse prøvevalgene på de videregående skolene — de som foregår en drøy uke før det ordentlige valget, og isteden sørge for at kommunene har valglokaler på skolene. Da kan de av elevene som har stemmerett avlegge forhåndsstemme på skolen de oppholder seg mesteparten av tiden. Dette vil senke terskelen til valglokalene og bidra til å øke valgdeltakelsen blant ungdom, sier leder i Skedsmo Venstre, Boye Bjerkholt.

Han vil ta initiativ til at valgstyret i Skedsmo innfører forhåndsstemming på de videregående skolene i kommunen som en forsøksordning ved valget til høsten.

Venstre håper at flere partier vil støtte opp under forslaget og at det vil bli behandlet av valgstyret.

— Venstre er også for 16-årig stemmerett, men det har vi ennå ikke fått gjennomslag. Nå håper vi at de andre partiene i hvert fall vil være med på dette tiltaket som vil heve kvaliteten på skoledebattene og skape mer politisk engasjement. Det trenger vi, avslutter en engasjert Bjerkholt.

For ytterligere kommentarer, kontakt:
Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**