Ramsåi reddet!

Terje Johansen, Foto: Ivar Ruud Eide

De to grunneierne Gjermund O. Bakke og Stein Håkanes fra Gauset ble gledelig overrasket da de sammen med Venstres Terje Johansen fikk et møte med politisk rådgiver i Olje- og energidepartmentet (OED), Anne Tingulstad Wøien. Der ble de meddelt at departmentet har sagt nei til Øst Telemarken Brugseierforenings (ØTB) søknad om konsesjon til å føre elva Ramsåi i en 3,5 km lang tunnel fra Rosjån til Kalhovddammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Fjellvann, Rosjån med Ramsåi

Samtidig fikk grunneierne anledning til å fremføre sine argumenter for sitt alternative småkraftverk ved Nystaul under Øvsetnuten. Avvisningen av ØTBs søknad er miljømessig begrunnet, og småkraftverket vil bety minimale naturinngrep, som nesten ikke er synlige i det uveisomme terrenget i Nystaullia.

Terje Johansen sier at det vedvarende presset som har vært holdt mot statsråd Odd Roger Enoksen sansynligvis har vært en medvirkende årsak til gladmeldingen.

"Leder Gunnar Kvassheim i Miljø og energikomiteen på Stortinget har vært en god forbundsfelle, men avgjørende har det nok vært at vi fikk tidligere Tinn-ordfører Olav Ulleren med på redningsaksjone. Da regjeringen nylig gav konsesjon til Stakraft på tvers av grunneiernes alternative planer i Hemnes i Nordland, trodde jeg løpet også var kjørt for Ramsåi, derfor var med gledestårer i øynene jeg spurte ekspedisjonssjefen hvem vi skulle kysse, det klarte seg imidlertid med noen takkens ord", sier Johansen.

"ØTB og Stakraft har riktig nok anledning til å anke "dommen", men siden både fylkets miljøavdeling og Direktoratet for Naturforvaltning i sin tid gikk imot konsesjonen, tror jeg realismen nå siger inn i ØTB" er Johansens mening.

"Jeg mener bestemt at Ramsåi nå er reddet!".

Les svaret til Øst-Telemarken Brukseierforening HER

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**