Jobb nr. én i nord

– Vi kan ikke leve med denne svært alvorlige atomtrusselen hengende over oss lenger, sier Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark, Vera Lysklætt. – Norske og russiske myndigheter i samarbeid med andre vestlige land må nå snarest finne løsninger slik at det kan ryddes opp i alt atomavfallet på Kolahalvøya.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Vera Lysklætt

Foto: Rune Kongsro

– Opplysningene som nå har kommet fram er svært skremmende og myndighetenes jobb nr. èn i nordområdene må være å løse denne altoverskyggende atomtrusselen, sier Vera Lysklætt — som krever at så vel russiske som norske myndigheter finner løsninger i fellesskap.

– Statsminister Jens Stoltenberg og utenriksminister Jonas Gahr Støre må i sine nært forestående møter med russiske myndigheter forsikre russerne om at Norge fortsatt vil bidra i oppryddinga i atomlageret som ligger bare 5 mil fra den norske grensa.

– En atomulykke kjenner ingen landegrenser, derfor må det være i alles interesse at dette blir løst i et samarbeid mellom flere land, sier Vera Lysklætt.

Les også:
– Må ta atomlageret opp med president Putin, sier Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**