Vil ha støtteordning for distriktsbokhandlere

Kulturminister Trond Giske vil ikke gi spesialstipend til distriktsbokhandlere. – Jeg er skuffet over regjeringens vente og se holdning. De små bokhandlerne er viktige kulturinstitusjoner, derfor trenger de levelige vilkår, sier kulturpolitisk talskvinne i Venstre, Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Bok

Foto: Microsoft

Bakgrunnen for saken er de mest omstridte punktene i bokavtalen som trådte i kraft for to år siden. Da mistet bokhandlene sin enerett på salg av lærebøker. Skoler kan nå kjøpe bøker rett fra forlagene. Resultatet: Billigere bøker for elever og studenter, men kroken på døren for mange distriktsbokhandlere.

– Vil prøve tilskuddsordning
For å rette på denne problemstillingen vil Venstre ha på plass en støtteordning for bokhandlere i distrikta, slik Bokhandlerforeningen har tatt til orde for.

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

– Vår støtteordning skal fungere som et breddebidrag. Bokhandlere i distriktene tegner et litteraturabonnement, og med det forplikter de seg til å ta inn en bredde av skjønnlitterære titler. Bidraget skal både sikre den lokale bokhandleren et eksistensgrunnlag gjennom å satse på litteratur, samt at folk i distriktene får rik og god tilgang på litteratur, forklarer Skei Grande.

Hun sier at støtten skal kompensere for tapet av skoleboksalget, som har gjort situasjonen prekær for en rekke bokhandlere. Ifølge tall fra bransjen er det snakk om 140 mindre bokhandlere i distrikta.

Spikeren i kista
Under et møte med bokhandlerbransjen mandag, slo kulturministeren fast at bransjen selv må ta ansvar. Da Venstres prøveordning ble diskutert i Stortinget, nøyde SV, Arbeiderpartiet og Senterpartiet seg med å be Kulturdepartementet følge med på utviklingen. For passivt mener Skei Grande.

– Passiviteten fra regjeringspartiene blir spikeren i kista for mange bokhandlere. De små bokhandlene er viktige kulturinstitusjoner. Dette handler om hva de små lokale bokhandlerne kan tilby. Skal du holde på kundene må du ha et visst utvalg av bøker. Om bokhandelen bare blir et sted du bestiller bøker, kan du like gjerne gjøre dette på nettet. I bunn og grunn handler denne saken også om å holde interessen for bøker oppe, slår Trine Skei Grande fast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**