Rekken av helseregistre truer personvernet

Det blir stadig flere nasjonale registre i helsesektoren. Regjeringen og et flertall i Stortinget vil nå opprette et nytt nasjonalt register for elektroniske resepter. — Vi frykter at stadig flere opplever at de må beskytte seg mot helsevesenet, sier Venstres Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Helse- og omsorgskomiteen debatterte i dag endringer i helseregisterloven. Rekken av elektroniske registre bekymrer Venstre.

Foto: © Stortingsarkivet/ foto: Teigens fotoatelier as

Helse- og omsorgskomiteen debatterte i dag endringer i helseregisterloven (Ot.prp. nr. 52 (2006-2007)). Et av elementene i arbeidet med ny lovtekst er å åpne for en sentral database for elektroniske resepter, det såkalte eReseptprogrammet. Venstres Gunvald Ludvigsen var saksordfører for lovarbeidet, og mener opprettelsen av et sentralt register innebærer unødvendige ulemper for personvernet.

– Regjeringen kunne valgt en annen løsning og i det minste gjort det mulig å reservere seg mot å stå i registeret, sier han.

Må sette en grense
– Mange føler seg personlig invadert, når de forstår hvor mange som har tilgang til intime og personlige opplysninger om dem. Det er en vesensforskjell å finne opplysninger elektronisk og å bare ha papirtilgang til dem. Regjeringen argumenterer med at tilgang til registeret skal logges og det er vel og bra, men problemet er bare at da må man kjøre en prosess for å følge loggen. Det skjer jo ikke av seg selv.

– Jeg er skuffet over at det bare er Venstre og KrF som avviser etableringen av et sentralt reseptregister. Vi tviler ikke på apotekansatte, det er det store antallet personer som nå får tilgang til et sentralt register vi er skeptiske til. Mennesker gjør feil, og jo flere som er involvert jo større er sjansen for at feil skjer, – sier Ludvigsen

Grenser flyttes
– Etter min mening flytter vi stadig grenser når det gjelder personvernet innen helsesektoren. Vi er opptatt av at ethvert menneske skal vernes mot utilbørlig registrering, overvåking og inngripen i privatlivet. Offentlige myndigheter har selvsagt behov for informasjon, men problemet er at dette er i ferd med å ta overhånd. Spørsmålet vi må stille oss er — ville vi likt og fått våre innerste og mest personlige opplysninger spredt til så mange ulike instanser og mennesker. Det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke ser denne problemstillingen, sier Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**