Venstre prioriterer miljø, forskning og fattigdomsbekjempelse

Venstre har lagt frem sitt forslag til revidert budsjett. – Vi prioriterer først og fremst en sterkere satsing på forskning, en rekke forbedringer i klima- og miljøpolitikken, en framtidsrettet næringspolitikk og en rekke målrettede tiltak for å bekjempe fattigdom, sier partileder Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Last ned: Venstres forslag til revidert budsjett 2007 med verbalforslag.

I Venstres forslag til revidert budsjett 2007, legges det opp til omprioriteringer på om lag 1,5 mrd. kroner innenfor en økonomiske ramme som er 250 mill. kroner strammere enn det regjeringen legger opp til. Dette er et viktig signal om at Venstre ser farene for overoppheting i den norske økonomien, og vil med budsjettopplegget bidra til å minske presset på rente og kronekurs noe.

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

– Vi har også funnet rom for å oppfylle regjeringens eget løfte om å gi gründere og selvstendig næringsdrivende bedre sosiale rettigheter. Venstre leverer der hvor Regjeringen har innført et kollektivt hvileskjær, påpeker leder Lars Sponheim.

Forskning
– Vi foreslår å styrke forskningsinnsatsen og retter opp kuttet i basisbevilgningene til universiteter og høyskoler. Regjeringen har ikke benyttet anledningen i revidert nasjonalbudsjett til å rette opp kuttet i basisbevilgningene, og midlene til forskerrekruttering og næringsrettet forskning er mangelfulle. Dette vil slå svært negativt ut for vår forskningssektor, sier Sponheim. Samlet har Venstre en påplusning på 386 mill. kroner til forskning og høyere utdanning.

Venstre foreslår bl.a. en egen klimabevilgning på 100 mill. kroner til kommuner. Kommunene har en viktig rolle i løsningen av vår tids store utfordring.

Foto: Venstre

Klimakommuner
I Venstres alternative opplegg for revidert budsjett er det en rekke tiltak for å redusere de norske klimautslippene. Det er satsing på forskning, mer til kollektivtransport i storbyene, investeringsstøtte til fornybar energi og flere målrettede tiltak for å løse problemene regjeringen sliter med når det gjelder innenlandske tiltak for å redusere norske utslipp. Venstre foreslår bl.a. en egen klimabevilgning på 100 mill. kroner til kommuner. Målsettingen er at utvalgte kommuner skal fungere som demonstrasjonsprosjekter, for å redusere utslippene av klimagasser. Hovedstikkordet er samarbeid mellom det offentlige, innbyggerne og lokalt næringsliv.

– Effektive transportløsninger, utvikling av fornybare energikilder, løsninger for behandling av avfall og nytenkning innen rasjonell arealplanlegging, er eksempler på gode miljøtiltak og løsninger som kan utvikles lokalt. Klimakommunene kan fungere som "klimaøyer" hvor løsninger prøves ut, videreutvikles og vises frem overfor andre, sier Sponheim. Venstre styrker den samlede klima- og miljøprofilen i budsjettet med 364 mill. kroner.

Fattigdomsbekjempelse
Venstre har i sitt reviderte budsjett lagt frem flere forslag som vil bidra til en effektiv fattigdomsbekjempelse. Det gjelder bl.a. forsøk med borgerlønn, gratis tannhelse for enkeltgrupper, økt satsing på rusomsorg og flere tiltaksplasser for mennesker som har problemer med å komme inn i arbeidslivet.

– Særlig viktig er det å sørge for at mennesker uten bosted får en bedre tilværelse. Her kan flere ting gjøres, men Venstre har særlig tro på flere akuttplasser for mennesker med rus- og psykiske problemer. Vi har også satset mer på en ordning med varig botilbud for vanskeligstilte. Samlet er det en tiltakspakke for å bekjempe fattigdom på 188 mill. kroner i Venstres RNB-opplegg, forklarer Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**