Venstre styrker flerkultur og museer i revidert nasjonalbudsjett

– De tyngste kultursatsingene i Venstres alternativ til revidert nasjonalbudsjett er flerkulturelle institusjoner, bibliotek og videreføring av museumsreformen, sier Venstres kulturpolitiske talskvinne Trine Skei Grande

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kulturelt mangfold

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

– Skal vi få til et kulturelt mangfold må vi gi det flerkulturelle kulturfeltet mer forutsigbare og helhetlige rammer. Dette innebærer først og fremst at vi må sikre de flerkulturelle institusjonene en tilstrekkelig finansiering. Vi foreslår derfor å øke støtten til flerkulturelle institusjoner med 5 mill. kroner, som skal fordeles forholdsmessig på Du Store Verden!, Center for Afrikansk Kulturformidling, Stiftelsen Horisont-Mela, Nordic Black Theatre og Cosmopolite.

Venstre foreslår også å styrke biblioteksektoren med 6 mill. kroner, og vil sette av en betydelig del av dette til det flekulturelle bibliotektilbudet.

Satsing på museer

– Jeg har merket meg at Regjeringen i skuffende liten grad følger opp museumsreformen, både i budsjettet for inneværende og revidert nasjonalbudsjett. Det er åpenbart at ABM-sektoren må tilføres tilstrekkelige midler til å følge opp de oppgaver de er satt til å forvalte, og vi foreslår derfor å styrke museene med 10 mill. kroner. I tillegg ber vi Regjeringen om å komme tilbake med en sak om nasjonal plan for samlingsforvalting i forbindelse med statsbudsjettet for 2008, sier Skei Grande.

Venstre foreslår også en oppstartsbevilgning på 10 mill. kroner for å komme i gang med sikringsarbeid knyttet til de verdifulle samlingene ved universitetsmuseene.
– Vi har ikke tid til å vente på at Djupedal kommer med en stortingsmelding neste år, og vil først og fremst gjøre noe med den prekære situasjonen i Oslo og Bergen. Ved Naturhistorisk museum i Oslo er det for eksempel slik at store deler av samlingen holder på å råtne bort, påpeker Skei Grande.

Andre satsinger

Venstre foreslår også økte bevilgninger til Hauge-Tveitt jubileet, Nobels Fredssenter, BUT i Rogaland, Ibsen Teaters "dannelsesprosjekt", prosjektet Ibsens skrifter og et prøveprosjekt med breddebidrag for små distriktsbokhandler.
– I tillegg foreslår Venstre å styrke kulturminnevernet med 10 mill. kr. Et styrket kulturminnevern er viktig for å ta vare på vår kulturarv, fastslår Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**