Uttalelse fra Venstres landsstyre: Evaluering av utlendingsnemnda

Utlendingsnemnda ble til i 2001 for å sikre åpenhet, innsyn og like rettigheter for asylsøkere og arbeidsinnvandrere. For Venstre er det ikke akseptabelt at over 90 % av alle klagesaker ikke forelegges nemndmedlemmene, at det gis lite informasjon til asylsøkerne og deres advokater og at brudd på Utledningsloven ser ut til å behandles ulikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Nigerianske Louis Darren ble 7. mars i år sendt ut av Norge, uten utreisedokumenter. Tilbake i Norge sitter kone og ei datter på vel seks måneder. Darren er nektet innreise i Norge i fem år på grunn av brudd på Utlendingsloven. Lovbruddet består i arbeid og skattebetaling uten arbeidstillatelse i 4 måneder. Amerikanske Ramiro Corrales spilte fotball i norsk eliteserie for HamKam en hel sesong uten arbeidstillatelse i 2006. Også han ble utvist fra Norge i fem år for brudd på Utlendingsloven.

Nå er Ramiro Corrales tilbake i Norge og skal spill fotball for Brann i 2007. Louis Darren sitter i Lagos i Nigeria og vet ikke når han får se sin 6 måneder gamle datter igjen. Forskjellen på de to, som har begått så å si samme “lovbrudd”, er at Corrales har fått opphevet sitt utvisningsvedtak og fikk dermed behandlet en ny søknad om arbeids- og oppholdstillatelse. Fordi han anses som “nødvendig for Branns virksomhet”.

Louis Darren, derimot, anses ikke som “nødvendig” for lille Selma på 6 måneder og kona Elisabeth. Derfor må han vente i fem år på at hans søknad om familiegjenforening med datteren Selma og kona Elisabeth Skundberg Darren kan behandles.

Disse to eksemplene, sammenstilt med at tre ulike avdelinger internt i Utlendingsnemnda gir tre ulike svar på henvendelser om Darrens sak, tyder på at utlendinger som søker opphold i Norge behandles ulikt.

Dette er svært kritikkverdig og Venstre vil igjen påpeke nødvendigheten av snarlig evaluering av utlendingsnemndas rolle og arbeidsform.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**