Frykter dumpingtiltak rammer småbedriftene

Venstre tar sosial dumping og arbeid alvorlig, og har støttet helhjertet opp om de fleste tiltak fra regjeringen. – Men forslagene om påserett og innsynsrett, kan bli et bedriftsbyråkrati som kan virke uhåndterlig for småbedriftene, sier sosialpolitisk talsmann i Venstre, André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Stortinget behandlet nylig utkastet til ny lov om innsynsrett og påserett (Ot.prp. nr. 56: Innst. O. nr. 92 (2006-2007)).

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

– Sosial dumping er alvorlig, og vi hører for mange historier om utenlandske arbeidstagere som blir utnyttet. Norge trenger et velfungerende arbeidsliv, som sikrer at utenlandske arbeidere ikke blir utnyttet, sier Skjelstad. Han er Venstres medlem i arbeids- og sosialkomiteen.

Uheldige konsekvenser
– Det er uakseptabelt at utenlandske arbeidere har lønns- og arbeidsbetingelser som ligger langt under normallønn i Norge. Men dagens forslag fra regjeringen er for lite målrettet og fører til store og uhåndterlige konsekvenser for spesielt småbedrifter, påpeker Skjelstad.

Regjeringens forslag om at firmaer selv skal påse at alle underleverandører i prosjekter skal sjekkes i alle ledd er virkelighetsfjernt. I dag har mange prosjekter ett uttall av underleverandører, og leverandører til underleverandørene igjen. Slik er situasjonen i mange ledd nedover.

Kvinne og mann

Foto: Microsoft

– De store bedriftene vil sannsynligvis klare å etterleve et slikt regelverk. De har administrative avdelinger som kan håndtere henvendelser, og de er spesialisert på å forholde seg til et omfattende regelverk. Venstre er redd dette setter en effektiv sperre for småbedriftenes bruk av utenlandsk arbeidskraft, rett og slett fordi det blir umulig å overholde alle reglene.

Frykter bedriftene gir blaffen
Skjelstad henviser bl.a. til lederen i Oslo tømrerforening, en aktiv fagforeningsmann som hadde forsøkt å opptre i samsvar med regelverket.

– Han klarte det ikke. Dersom vi skal få bukt med svart arbeid og håpløse forhold for utenlandske arbeidstagere, trenger vi et oversiktlig regelverk som er i tråd med folks rettsoppfattning. Jeg frykter at omfanget av dette regelverket innebærer at mange rett og slett vil gi blaffen, poengterer Skjelstad.

Mer svart arbeid
Venstre er redd for at regjeringens forslag fører til motsatte av hva vi må anta er intensjonen. Det blir mer svart arbeid. Dette fordi noen lar seg friste til å gå utenom et omfattende og arbeidskrevende regelverk.

– Dette vekker Venstres bekymring. 80 prosent av norske bedrifter har færre enn 5 ansatte. Det sier seg selv at slike reglene får stor betydning for svært mange bedrifter, avslutter André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**