Venstre: Råsterk i Oslo

Venstre bekrefter sin rekordoppslutning i Oslo i en ny meningsmåling. Ifølge Aftenposten Aften har partiet en oppslutning på 9,4 prosent.
– Jeg tror folk har fått øynene opp for et tydelig sosialliberalt parti, som kombinerer frihet for den enkelte med ansvar for fellesskapet, sier leder i Oslo Venstre, Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Oslo Rådhus

Foto: Oslo kommune

Målingen er gjennomført av Norsk Respons, og siste hovedstadsmåling ble gjort i mars. Da fikk Venstre 10 prosent, noe som innebærer seks plasser i bystyret.
– En stemme på Venstre er en stemme på Frp, tordnet Ap’s byrådslederkandidat Rune Gerhardsen overfor Aften.

Stem på Venstres politikk
En avslappet Ola Elvestuen påpeker at Venstre tydelig har avslått å sitte i byråd med Høyre og Frp.

Ola Elvestuen

Foto: Astrid Hals

– Påstanden fra Gerhardsen faller dessuten på sin egen urimelighet. Det er bare å se på hva vi har oppnådd av praktiske resultater de siste årene. Tenk på Sporveien, masse miljøsaker, byutvikling og kultur. Vi har også fått opp sosialhjelpsatsene 12 prosent på to år, påpeker Elvestuen overfor Aften. – En stemme på Venstre er en stemme på vår politikk, understreker han.

Miljø, skole og sosial trygghet
Oslo Venstres hovedsaker ved høstens valg er miljø, skole og sosial trygghet. Samtidig holder partiet holder fast på sitt engasjement for kultur, nyskaping og lokaldemokrati.

– Klimadebatten er preget av mange ord og lite handling. Vi må sette i gang med konkrete lokale tiltak. Fortsatt satsing på kollektivtrafikk og reduksjon av klimagassutslipp fra oppvarming og avfall er de viktigste virkemidlene, sier Oslo Venstres førstekandidat.

– Oslos borgere skal ha et omsorgstilbud som sikrer verdighet, trygghet og valgfrihet. Utfordringen knyttet til trygghet, særlig i sentrum, må møtes med flere virkemidler. I tillegg til flere politifolk, som er regjeringens ansvar, må vi satse på det forebyggende arbeidet og sørge for at sentrumsområdene blir et mer attraktivt område for folk å oppholde seg i, forklarer Venstres Ola Elvestuen.

Mer informasjon: Venstre i Oslo
Oslo Venstre tar sikte på å utvide sin gruppe fra tre til fem-seks bystyrerepresentanter etter valget. Det stilles Venstre-liste til bydelsvalget i alle bydeler.
Les mer om Oslo Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**