Ser frem til lokalvalget

Venstres leder, Lars Sponheim, har ferie hjemme på gården i Ulvik. Han ser optimistisk på Venstres muligheter i høsten lokalvalg. – Jeg har aldri tidligere tatt ferie med en så god helsetilstand for Venstre, sier Sponheim til NTB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Faksimile: Nationen

Foto: Nationen

Venstre har holdt en, til Venstre å være, jevn oppslutning over 4-5 % etter stortingsvalget i 2005. Ved inngangen til denne valgkampen har partiet flere måneder på rad hatt et snitt på meningsmålingene på over 5 %. Det er over det dobbelte av hva målingene viste på vårparten i 2003.

– Venstre gjør det vanligvis bedre i kommunevalg enn ved stortingsvalg. Det er også typisk at en stor del av våre velgere ikke bestemmer seg før de er inne i valglokalet. Derfor er det spesielt med en så bra oppslutning mellom to valg at vi har fått et høyere grunnfjell, sier Hardangerbonden til NTB.

Satser på 30 ordførere
Venstre har i dag 10 ordførere. Sponheim håper på en tredobling av det etter 10. september. I hans egen hjemkommune, Ulvik, gjør Venstre det tradisjonelt godt. Det er en av kommunene Sponheim tror vil få Venstre-ordførerer etter valget. Venstre posisjon i det politiske landskapet gir partiet gode muligheter til å kapre flere ordførere.

– Sentrumsposisjonen vår gjør at vi har mulighet for å få ordførere i samarbeid med forskjellige partier. Vi legger ingen begrensninger på hvem vi skal samarbeide med lokalt, sier Sponheim til NTB.

Skole og miljø
Venstre kommer til å ha hovedfokus på skole og miljø i den kommende valgkampen. I følge en rapport fra Cicero kan 15% av de samlede norske klimautslippene kuttes i kommunene. Venstre vil ta initiativ til å lage lokale klimaplaner i kommunene.

– Innen 2010 eller 2012 bør det bli slutt på å fyre med strøm og olje. Vi har store skogressurser som kan utnyttes til bioenergi. Omlegging av fyringen er det viktigste vi vanlige folk kan gjøre for å bedre klimaet, sier Sponheim til NTB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**